تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه

در این مطلب می خواهیم در مورد تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه بپردازیم .همچنین سعی داریم در مورد موضوعاتی همچون تجهیزات اکتیو شبکه (فعال) ، اکسس پوینت، سوئیچ، مودم، و مزیت های استفاده از مودم توضیحاتی را برای شما ارائه کنیم. همراه ما باشید.

تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه
به شکل کلی تجهیزات شبکه به دو دسته تقسیم بندی می شوند :

تجهیزاتی که برای انتقال اطلاعات به جریان الکتریکی برق احتیاج دارند که به آنها تجهیزات اکتیو یا فعال شبکه گفته می شود. از نمونه این تجهیزات شبکه می توان به : دیوار آتش، مبدل فیبر نوری، مسیریاب، اوپرینت سرور، سوئیچ و کارت شبکه اشاره نمود.
تجهیزاتی که برای منتقل کردن اطلاعات احتیاجی به جریان برق ندارند که به آن ها تجهیزات پسیو شبکه گفته می شود. از تجهیزاتی از این دسته اسفاده می شود می توان به انواع کابل، انواع کانکتور و اتصالات، داکت یا کانال و انواع رک اشاره نمود.

برای راه اندازی یک شبکه کامپیوتری باید یک کارت شبکه در بخش سخت افزاری سیستم وجود داشته باشد. به شکلی که هم برای افرادی که اطلاعات به ارسال می کنند و هم افرادی که از اطلاعات به اشتراک گذاشته دیگران بهره می برند احتیاج به کارت شبکه در کامپیوتر می باشند به شکل ساده تر برای گشت و گذار در محیط اینترنتی چه با کامپیوتر و چه با گوشی ، شما احتیاج به کارت شبکه در سیستم خود دارید.

اساس کار کارت شبکه راه اندازی ارتباط میان محیط منتقل کننده اطلاعات (از قبیل کابل فیبر نوری و کابل های مسی) و کامپیوتر است. برای متصل شدن به شبکه در کامپیوترهای تازه و قدیمی می بایست کارت شبکه بر روی آنها راه اندازی شده باشد و موقعی که کارت شبکه ندارید می توانید از اینترفیس شبکه استفاده نمود. سرعت متصل شدن کامپیوتر به شبکه اینترنتی 1000،100،10 مگابایت بر ثانیه می باشد. آدرس فیزیکی در هر کارت شبکه وجود دارد که شامل یک عدد 6 بایتی می باشد که 3 بایت اول آن نمایان کننده سازنده کارت شبکه و 3 بایت بعدی آن نمایان کننده شماره سریال کارت شبکه می باشد. کابلی و وایرلس 2 گروه مهم کارت های شبکه می باشند که هرکدوم داری مزایا نقایصی می باشند. 2 نوع کارت شبکه وایرلس داریم به اسم کارت شبکه اکسترنال و اینترنال داریم.

اکسس پوینت :

برای داشتن ارتباط شبکه کابلی میان کامپیوتر وجود سوئیچ شبکه لازم است این در صورتی است که در اکسس پوینت برای ایجاد ارتباط میان کامپیوتر، به یک سخت افزار احتیاج داریم. با این تعریف ها می توان دریافت که نقش اکسس پوینت در شبکه های وایرلس مثل نقش سوئیچ در شبکه های کابلی می باشد.

سوئیچ :

وجود سوئیچ در شبکه های کامپیوتری ، به علت عملکرد و کارایی آن در سیستم لازم است. توسط سوئیچ امکان منتقل کردن اطلاعات کاربران به شکل همزمان به همدیگر به وجود می آید. سرعت منتقل کردن داده کابران مستقل از سرعت دسترسی دیگر کاربران شبکه است به شکل دیگر این 2 تاثیری بر روی همدیگر ندارند. کاربرد سوئیچ در ایجاد ارتباط میان چندین شبکه مثل روتر می باشد علاوه بر این سوئیچ رابط مستقیم گره های گوناگون یک شبکه و موجب ایجاد ارتباط در شبکه های داخلی می باشد. سوئیچ و شبکه های گوناگونی وجود دارند، سوییچ های LAN در زمان مناسب، بستر ارتباط شبکه ای را صرفا میان 2 سیستم ایجاد می کند.

از دستگاه های شبکه ای اساسی و کاربردی، می توان روتر که در حدال حاضر استفاده از آن در شبکه به امری طبیعی تبدیل شده است. روتر در شبکه های LAN و WAN کاربرد دارد. از دیگر کاربردهای آن، استفاده در شبکه های وسیع برای ایجاد ارتباط است چرا که هر قسمت آن ای پی های گوناگونی دارد و بدون روتر این بخش ها نمی توانند ارتباط ایجاد کنند. امروزه روترها در طرح ها و مدل های مختلفی با شکلی متفاوت در بازار دیده می شود. روتر با ایجاد سهولت در ارتباط میان چندین شبکه یا یک شبکه مورد استقبال عموم قرار گرفته است.

مودم :

استفاده از مودم ADSL برای اتصال به شبکه اینترنتی از رایج ترین روش ها است. لازم به ذکر است در حال حاضر روش های گوناگونی برای دست یافتن به اینترنت وجود دارد.

مزیت های استفاده از مودم ADSL:

سرعت اتصال این مودم زیادتر از مودم های عادی می باشد، برای راه اندازی مودم های ADSL احتیاجی به سیم کشی دوباره نیست و می توان با خط تلفن ثابت استفاده نمود. به کاربران این امکان را خواهد داد که بتوان موقع تماس تلفنی، به شبکه اینترنتی هم متصل شوند.