core switch (central switch)

آشنایی با سوئیچ کور، کاربرد آن، مزایا و معایب استفاده از سوئیچ کور

سوئیچ یکی از مهم ترین ابزارهای شبکه می باشد. سوئیچ ها با توجه به معیارهای مختلف ، به دسته های متفاوت تقسیم می شوند. برای آشنایی بیشتر با شبکه و انواع سوئیچ می توانید به  مقاله آشنایی با سوئیچ شبکه، وظایف سوئیچ شبکه، انواع سوئیچ و کاربرد های آن مراجعه بفرمایید.

یکی از انواع سوئیچ های پر کاربرد در سازمان های بزرگ ، سوئیچ کور یا سوئیچ مرکزی می باشد. در این مقاله سعی می کنیم با ویژگی ها ،کاربرد و عملکرد سوئیچ کور در شبکه آشنا شویم.

سوئیچ کور چیست؟

سوئیچ کور معمولاً دارای تعداد بالا پورت شبکه ، به صورت ماژولار و قابل توسعه می باشد. این سوئیچ‌ها قادر به پشتیبانی از پروتکل‌های مسیریابی پیچیده مانند OSPF یا BGP هستند. سوئیچ کور، قابلیت‌های بالقوه‌ای برای مدیریت ترافیک و امنیت شبکه دارند.

از ویژگی های سوئیچ کور می توان به ظرفیت بالا ، سرعت بالای آن ، در دسترس بودن و مقاومت بالا نسبت به خطا اشاره کرد.

همانطور که در تصویر مشاهده می فرمایید سوئیچ مرکزی در آخرین نقطه اتصال شبکه به اینترنت قرار می گیرد.

سوئیچ کور

سوئیچ کور ، نقطه ای می باشد که در آن اطلاعات یا دیتا جمع آوری و به دریافت کننده دیتا ارسال می شود. در واقع سوئیچ کور امکان تجمیع داده ها در شبکه را فراهم می کند.

یکی دیگر از وظایف مهم سوئیچ مرکزی، سوئیچینگ است. مسیریابی این نوع سوئیچ ، دارای سرعت بالا می باشد.

زمانیکه سوئیچ کور یا سوئیچ مرکزی در لایه مرکزی شبکه استفاده شود سوئیچ مدیریتی و اگر در لایه ای غیر از لایه مرکزی قرار گیرد سوئیچ غیر مدیریتی یا سوئیچ هوشمند نامگذاری می شود.

زمانیکه یک شبکه متوسط یا بزرگ طراحی می شود ممکن است در طراحی آن سه لایه دسترسی، تجمیع و مرکزی وجود داشته باشد. سوئیچ کور در لایه مرکزی قرار می گیرد.

بار ترافیکی موجود در دو لایه Access  و Distribution  بر عملکرد شبکه بسیار تاثیر گذار می باشد. به همین دلیل برای خرید سوئیچ کور باید دقت لازم را داشت.

تفاوت شبکه با سوئیچ کور و بدون سوئیچ کور

تفاوت شبکه با سوئیچ کور و شبکه بدون سوئیچ کور

کاربرد سوئیچ کور

کاربرد سوئیچ کور در دو مورد اهمیت دارد:

  1. اولین مورد، زمانی است که سوئیچ های اکسس در مکان های مختلف قرار دارد و در هر مکان یک سوئیچ تجمیع تعریف شده است.
  2. دومین مورد، زمانی است که تعداد سوئیچ های اکسس که به یک سوئیچ تجمیع، متصل شده اند زیاد باشد بنابراین نیاز است تا چندین سوئیچ تجمیع بکار گرفته شود.

در هر دو مورد، پیچیدگی شبکه افزایش می یابد و بدین ترتیب با استفاده از یک سوئیچ کور می توان این پیچیدگی و افزونگی را کاهش داد.

مزایای استفاده از سوئیچ کور

  • پردازش بالا

سوئیچ کور دارای پردازشگرها و سخت‌افزارهای قدرتمندی است که قادر به پردازش ترافیک بالا و پیچیده است. این ویژگی به سوئیچ کور امکان می‌دهد تا ترافیک شبکه را با سرعت بالا و کارایی بهتر پردازش کند، از تاخیرها کاسته شود و بهره‌وری شبکه را افزایش دهد.

  • مدیریت ترافیک

سوئیچ کور قابلیت‌های پیشرفته‌ای برای مدیریت ترافیک شبکه دارد. با استفاده از پروتکل‌های مسیریابی پیشرفته، توزیع بار، اولویت‌بندی ترافیک و QoS (Quality of Service)، سوئیچ کور قادر است ترافیک را به طور هوشمند و بهینه مدیریت کند، پهنای باند را به درستی تقسیم کند و به کاربران با سرویس بهتر، دسترسی بدهد.

  • قابلیت مقیاس‌پذیری

سوئیچ کور قابلیت مقیاس‌پذیری بالایی دارد. به این معنی که می‌توان با افزودن سوئیچ‌های دیگر به شبکه، آن را گسترش داد و ترافیک بیشتر و تعداد دستگاه‌های بیشتری را پشتیبانی کرد. این امکان به شبکه اجازه می‌دهد تا با رشد و تغییرات شبکه سازگار شود و به آسانی قابل توسعه باشد.

  • امنیت شبکه

سوئیچ کور نقش مهمی در امنیت شبکه دارد. با ارائه قابلیت‌های امنیتی مانند  VLAN (Virtual Local Area Network)،  ACL(Access Control Lists) و پشتیبانی از پروتکل‌های امنیتی مثل IPsec و SSL/TLS، سوئیچ کور می‌تواند شبکه را در برابر حملات و دسترسی‌های غیرمجاز محافظت و از دسترسی به منابع شبکه ممانعت کند.

  • پایداری بالا

سوئیچ کور معمولاً با قابلیت‌های بالای انتقال و پشتیبانی از دروازه‌های اتصال متعدد (Redundant Gateway) طراحی می‌شود. این ویژگی به سوئیچ کور امکان می‌دهد در صورت خرابی یکی از مسیرها یا تجهیزات، ترافیک رابه طور خودکار به مسیرهای جایگزین هدایت کند و پایداری شبکه را حفظ نماید.

  • انعطاف‌پذیری

سوئیچ کور قابلیت‌های متنوعی را در ارتباط با نوع اتصال و تکنولوژی شبکه ارائه می‌دهد. آنها می‌توانند اتصالات Ethernet، فیبر نوری، وایرلس و دیگر فناوری‌های شبکه را پشتیبانی کنند و با توجه به نیازهای شبکه، امکان تنظیمات و پیکربندی‌های مختلف را فراهم می‌نمایند.

به طور کلی، سوئیچ کور به عنوان یک تجهیز مرکزی و حیاتی در شبکه‌های بزرگ و پیچیده عمل می‌کند و با ارائه عملکرد بالا، مدیریت ترافیک، امنیت، قابلیت مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری، بهبود کارایی و کاربرد شبکه را بهبود می‌بخشد.

برخی از معایب استفاده از سوئیچ کور عبارتند از

  • هزینه

سوئیچ کورها به دلیل قابلیت‌ها و ویژگی‌های پیشرفته‌ای که دارند، هزینه‌های بالایی دارند. این قیمت برای بعضی سازمان‌ها و شبکه‌ها ممکن است قابل قبول نباشد و باعث محدودیت در استفاده از سوئیچ‌های کور شود.

  • پیکربندی پیچیده

سوئیچ کورها دارای قابلیت‌ها و تنظیمات پیشرفته‌ای هستند که نیازمند تنظیمات و پیکربندی پیچیده می‌باشند. برای راه‌اندازی و پیکربندی صحیح سوئیچ کور، نیاز به دانش فنی و مهارت‌های مدیریت شبکه است.

این پیچیدگی می‌تواند مشکلی برای سازمان‌ها با منابع محدود یا کاربران غیرفنی باشد.

  • احتمال خرابی

هر تجهیز الکترونیکی قابلیت خرابی دارد و سوئیچ کورها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در صورت خرابی سوئیچ کور مرکزی، تمام شبکه متأثر می‌شود و ارتباطات شبکه قطع می‌گردد.

بنابراین، برای حفظ پایداری شبکه، لازم است از راه‌اندازی مکانیزم‌های پشتیبانی و رزرو منابع در سطح شبکه استفاده شود.

  • محدودیت پهنای باند

در برخی سوئیچ‌های کور، ممکن است محدودیت‌هایی در پهنای باند وجود داشته باشد. به عنوان مثال، تعداد پورت‌های موجود در سوئیچ کور ممکن است محدود باشد و این می‌تواند باعث محدودیت در تعداد دستگاه‌ها و کاربرانی که می‌توانند به شبکه متصل شوند، گردد.

همچنین، پهنای باند ارتباطی بین سوئیچ کور و سایر تجهیزات شبکه نیز ممکن است محدودیت داشته باشد.

  • پیچیدگی مدیریت

مدیریت و نگهداری سوئیچ کورها نیازمند دانش فنی و مهارت‌های مدیریتی است. پیکربندی، ارتقاء نرم‌افزار، رفع خطاها و مشکلات و نظارت بر سوئیچ کورها ممکن است پیچیده و زمان‌بر باشد.

این موضوع به خصوص زمانی اهمیت دارد که شبکه بزرگی را مدیریت می‌کنید و تعداد زیادی سوئیچ کور در شبکه وجود دارد.

  • نقطه شکست

سوئیچ کور مرکزی نقطه شکست است. اگر سوئیچ کور مرکزی خراب شود یا با مشکلی مواجه شود، تمام شبکه متأثر می‌گردد. این اتفاق می‌تواند منجر به قطع ارتباطات و مشکل در عملکرد شبکه شود.

  • نیاز به تجهیزات پشتیبان

برای استفاده از سوئیچ کورها به طور معمول نیاز به تجهیزات پشتیبانی مانند سرورها، روترها و ذخیره‌ساز شبکه دارید. این موضوع می‌تواند نیازمند هزینه‌های بیشتر و مدیریت پیچیده‌تر شود.

  • مصرف برق

سوئیچ کورها به دلیل پردازش بالا و ویژگی‌های پیشرفته، مصرف برق بالایی دارند. مصرف برق بالا می‌تواند در شبکه‌های بزرگ و با تعداد بالای سوئیچ کور، باعث افزایش هزینه‌های عملیاتی می گردد.

به طور کلی، استفاده از سوئیچ کورها نیازمند بررسی دقیق نیازها، منابع و محدودیت‌های شبکه است. همچنین، مدیران شبکه باید دارای دانش و مهارت‌های لازم برای پیکربندی، مدیریت و رفع مشکلات سوئیچ کورها باشند.

سوئیچ‌های معروف و مناسب برای استفاده به عنوان سوئیچ کور

برای سوئیچ کور، می‌توان از سوئیچ‌های شبکه متنوعی استفاده کرد که از قابلیت‌ها و امکانات مناسبی برخوردار هستند. در زیر، به برخی از سوئیچ‌های معروف و مناسب برای استفاده به عنوان سوئیچ کور اشاره می‌کنیم:

  • Cisco Catalyst 9000

سری سوئیچ‌های Catalyst 9000 از شرکت سیسکو، شامل مدل‌های Catalyst 9200، Catalyst 9300، Catalyst 9400 و Catalyst 9500 است.

این سوئیچ‌ها دارای قابلیت‌های پیشرفته‌ای مانند قابلیت برنامه‌ریزی از راه دور (Remote Programmability)، امنیت بالا، مدیریت ترافیک پیشرفته و پشتیبانی از QoS می باشند.

  • niper Networks EX Series

سری سوئیچ‌های EX از شرکت Juniper Networks شامل مدل‌های EX2300، EX3400، EX4300 و EX9200 است.

این سوئیچ‌ها دارای قابلیت‌هایی مانند مسیریابی پیشرفته، پشتیبانی از MPLS (Multiprotocol Label Switching)، امنیت و مدیریت ترافیک هوشمند می باشند.

  • HPE Aruba 5400R zl2

سوئیچ‌های Aruba 5400R zl2 از شرکت HPE (Hewlett Packard Enterprise) دارای قابلیت‌هایی مانند پشتیبانی از استاندارد 802.1X برای امنیت شبکه، مدیریت ترافیک پیشرفته، قابلیت توسعه و تنظیمات پیش‌فرض هوشمند می باشند.

  • Dell Networking S-Series

سوئیچ‌های سری S از شرکت Dell دارای قابلیت‌های مهمی مانند توزیع بار، QoS پیشرفته، پشتیبانی از تکنولوژی‌های ترکیبی (converged) و امنیت بالا می باشند.

  • Extreme Networks Summit X670-G2

سوئیچ‌های سری Summit X670-G2 از شرکت Extreme Networks دارای قابلیت‌هایی مانند پشتیبانی از استاندارد 802.1Qbg برای مجازی‌سازی شبکه، مدیریت ترافیک هوشمند و پشتیبانی از برنامه‌ریزی از راه دور می باشند.

از طریق بررسی و مقایسه ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و نیازهای شبکه خود، می‌توانید سوئیچ کور مناسبی را برای شبکه خود انتخاب کنید.

در زمان خرید سوئیچ کور به چه عواملی باید توجه کرد؟

در زمان خرید یک سوئیچ مرکزی به موارد  Performance یا کارآیی، Redundancy  یا افزونگی، QOS یا سرویس کیفیت ارتباطات باید توجه کرد. در ادامه با مفاهیم آن آشنا می شویم.

کارآیی

ظرفیت و سرعت انتقال اطلاعات از مهم ترین فاکتورها برای سنجیدن کارآیی سوئیچ ها می باشد که در زمان خرید سوئیچ در نظر گرفته می شود.

افزونگی

میزان کاردرسوئیچ هایی که در لایه اصلی قرار می گیرند بیشتر از سایر سوئیچ ها است بنابراین زودتر داغ می کنند و نیاز به خنک کننده پیدا می کنند.

پس سوئیچ های کور باید دارای فن خنک کننده همچنین یک منبع تغذیه اضافی باشد تا در زمان قطعی برق، دستگاه بتواند به کار خود ادامه دهد.

سرویس کیفیت ارتباطات

سوئیچ های دارای این قابلیت، توانایی گسترش پهنای باند را دارند. این فاکتور زمانیکه ترافیک شبکه، افزایش می یابد کارآیی دارد.

شرکت آسان ارقام به صورت تخصصی در زمینه مشاوره، فروش، نصب و راه اندازی سوئیچ ها خصوصا سوئیچ های مرکزی یا کور، سالهاست مشغول به کار می باشد.

در صورت نیاز به راهنمایی در زمینه نوع ، برند، نصب و خرید می توانید با تیم پشتیبانی قوی و کارشناسان حرفه ای مجموعه تماس بگیرید و مشاوره لازم را دریافت نمایید.

همچنین برای خرید سوئیچ می توانید از سایت فروشگاهی ما دیدن فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *