آشنایی با انواع مودم ها

آشنایی با انواع مودم ها

 

امروزه کاربران کامپیوتر برای استفاده از اینترنت، نیاز به گرفتن سرویس از یک شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت می باشند و برای دریافت اینترنت از این شرکت ها نیاز به مودم دارند. در این مقاله ما با انواع مودم ها آشنا می شویم. مودم در واقع  برا ی برقراری ارتباط با اینترنت بکار می رود. شرکت های ارائه دهنده اینترنت، بر مبنای سیم تلفن، اینترنت ارائه می دهند.

مودم ها بر بسترهای شبکه تلفن ثایت (ADSL) و تلفن همراه (مودم همراه و مودم وای فای) تعریف می شوند. نوع دیگر دسته بندی مودم ها عبارتست از مودم با سیم، مودم بی سیم، مودم سیم کارت خورو مودم پاوربانک .همچنین مودم ها به صورت مودم های DSL، 3G/4G، مودم کابلی، مودم فیبر نوری GPON  نیز رده بندی می شوند. نوع دیگر دسته بندی مودم ها عبارتست از ADSL ، VDSL ، wiMax ، LTE 3G/4G ، TD-LTE .

در ادامه با  انواع مودم ها آشنا می شویم:

مودم با سیم(Wired):

مودمی است که فقط به یک سیستم (لپ تاپ ، PC) وصل می شود و فقط به همان سیستم سرویس اینترنت ارائه می دهد، دارای پورت USB و پورت LAN می باشد . تنها یک کاربر می تواند از یک مودم با سیم استفاده کند . قیمت این مودم ها نسبت به سایر مودم ها ارزان تر می باشد.

مودم VDSL:

شبیه مودم ADSL می باشد تنها تفاوت آن  در نوع مسیر انتقال داده از ISP به محل کاربر می باشد که در VDSL از کابل فیبر نوری استفاده می شود. در این فناوری ، پهنای باند و سرعت ارتباط تحت شبکه بالاست. بر روی VDSL می توان از سرویس های ارزش افزوده ای مانند IPTV، SIP و ویدئو کنفرانس استفاده کرد.

مودم WiMax :

اینترنت را بدون نیاز به خط تلفن ارائه می دهد . مبین نت و ایرانسل در ایران امکان استفاده از  این نوع اینترنت را برای کاربران فراهم می کردند ولی با آمدن تکنولوژی  4G ، پشتیبانی از این نوع اینترنت متوقف شد.

مودم های بی سیم(wireless)  یا مودم wifi  (وای فای):

با استفاده از بستر امواج و بدون استفاده از سیم تبادل داده را انجام می دهند. شبکه های مبتنی بر اتصال بی سیم از چهار تکنولوژی 2G (نسل دوم ارتباطات)، (نسل سوم ارتباطات) 3G ،   4G(نسل چهارم ارتباطات) و 5G (نسل پنجم ارتباطات) استفاده می کنند. تفاوت این تکنولوژی ها در استفاده بهینه از پهنای باند می باشد. دستگاه مورد استفاده کاربر همچنین منطقه ای که کاربر در آن از مودم استفاده میکند تعیین کننده نوع نسل ارتباطات می باشد.

 مودم های وایرلس، امکان استفاده همزمان چند کاربر و چند دستگاه (مانند کامپیوتر، لپ تاپ، موبایل، تبلت) با اتصال به یک خط تلفن ثابت ، را فراهم می کنند و از اینترنت پر سرعت بصورت اشتراکی و بی سیم استفاده می شود. عموما مودم های بی سیم دارای یک الی 4 پورت LAN برای ارتباطات با سیم فراهم می کنند.

مودم بی سیم یا وای فا

مودم های بی سیم دارای سری A ، B   ،  G و N  می باشند. سری  Aو B، قدیمی ترین سری مودم های وای فای می باشند که پوشش داخلی (برد آنتن دهی داخلی)  آنها تا 15.5 متر  و پوشش خارجی آن تا 22.8 متر می باشد. سری G (GOOD) ، مودم های وای فای خوبی می باشند که نوع کاربری آن ها خانگی است و دارای سرعت انتقال 128 MB/S هستند. پوشش داخلی آنها تا 45.7 متر  و پوشش خارجی آن تا 91.5 متر می باشد. سری  N، جدید ترین نسل مودم های وای فای می باشند که پوشش داخلی آنها تا 76.2 متر  و پوشش خارجی آن تا 182 متر می باشد. دارای سرعت انتقال 600 MB/S است و نوع کاربری آن در شرکت ها، سازمان ها و خانه های بزرگ می باشد.

مودم سیم کارت خور یا مودم جیبی:

از طریق یکی از اپراتور های تلفن همراه امکان اتصال به اینترنت را فراهم می کند. این مودم ها شامل انواع GSM  ، GPRS ، 2G ، 3G ، 4G می باشند. برای استفاده از این نوع مودم ها تنها نیاز به یک سیمکارت می باشد.

دانگل سیم کارت خور:

استفاده از اینترنت با بکارگیری سیم کارت  از طریق پورت یو اس بی PC یا لپ تاپ را فراهم می کند . دارای انواع مختلف  بدون شبکه وای فای، دارای شبکه وای فای، 4G یا LTE با یا بدون شبکه وای فای می باشد.

مودم پاوربانک:

در واقع یک پاوربانک و یک مودم با هم ترکیب شده اند  و امکان اتصال به اینترنت را فراهم می کند. این مودمها بیشتر برای انتقال تصاویر دوربین های مداربسته وای فای،  همچنین افرادی که در سفر هستند به کار می روند. این مودم ها علاوه بر اینکه سرویس دهی اینترنت بین چندین کاربر را فراهم می کند، برق رسانی به مودم را با استفاده از باتری داخلی آن امکان پذیر می سازد.

مودم LTE :

امکان استفاده از  آخرین نسل اینترنت پرسرعت LTE را فراهم می کند.  هم اکنون برای مودم های LTE دو استاندارد FDD و TDD تعریف شده است که معروف به TD-LTE و FD-LTE هستند. پهنای باند FDD  از TDD کمتر و در نتیجه سرعت آن  نیز نسبت به TDD پایین تر است.

مودم GPON :

با استفاده از تقسیم کننده های پسیو در شبکه های توزیع فیبر نوری، امکان دسترسی به اینترنت را فراهم می کند. از مراکز ارائه دهنده اینترنت ، یک فیبر دریافت و به چندین کاربر ارائه می شود و با استفاده از این تکنولوژی میزان استفاده از کابل فیبر نوری و تجهیزات آن کاهش داده می شود .

اکنون که با انواع مودم آشنا شدیم در بین مودم های موجود در بازار می توان مودم های Linksys ، Huawei، Asus ، DLink و TPLink  را از معروف ترین مودم های برند خارجی و UTel  را از معروف ترین برندهای ایرانی موجود در بازار نام برد.

قبل از خرید یک مودم ابتدا با انواع مودم آشنا شوید سپس  به نوع کاربری و  پوشش نوع اینترنت مکان کاربر،  توجه نمایید و پس از آن برای خرید اقدام کنید.برای خرید مناسب و به صرفه می توانید با مشاورین فروش شرکت آسان ارقام  تماس بگیرید و یا از سایت فروش دیدن فرمایید. از همراهی شما سپاسگزاریم.

4 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *