رطوبت و آلودگی در دیتا سنتر

رطوبت و آلودگی در دیتا سنتر

دیتا سنتر دارای فضاهای مختلفی می باشد که عبارتند از مرکز کنترل شبکه (NOC)، باتری خانه، یو پی اس روم، دیزل ژنراتور، اینترفیس و موتورخانه. این فضاها هر کدام دما، رطوبت و آلودگی های خاص خودشان را ایجاد می کنند. علاوه بر آن برای داشتن سیستم سرمایشی و تهویه مناسب و دقیق باید به دما و رطوبت نسبی هوای ورودی به دیتا سنتر و اتاق سرور  ، آلودگی های قابل رسوب ناشی از ذرات و غبار هوا و آلودگی های ناشی از گازهای موجود درهوا توجه کرد.

کیفیت هوا در دیتا سنتر یا اتاق سرور یکی از فاکتورهای مهم، هم برای تجهیزات دیتاسنتر و هم برای پرسنل می باشد زیرا آلودگی ها و رطوبت در کاهش طول عمر تجهیزات موثر است. همچنین برای پرسنل، آلرژی و بیماری های متعددی ایجاد می کند و سلامتی و آسایش کارمندان را تحت تاثیر خود قرار می دهد. از آنجایی که دیتاسنتر، یک محیط CleanRoom  رده iso8 است نه تنها باید کیفیت هوای درون آن مدام پایش شود بلکه باید هوای ورودی به دیتاسنتربا توجه به فاکتورهای موثر نیز کنترل شود. حال چه عواملی در این پایش در نظر گرفته می شود؟

میزان رطوبت مناسب  برای اتاق سرور و دیتاسنتر، 50 درصد با تلورنس 5 درصد است که به دمای محیط نیز وابسته است. اگر میزان رطوبت از این مقدار کمتر باشد منجر به  تخلیه الکترواستاتیک سرورها، رک ها و تجهیزات داخلی شبکه می گردد و آسیب به تجهیزات می رساند در مواردی منجر به آتش سوزی می شود.  در صورتیکه رطوبت از میزان مجاز آن بیشتر باشد باعث میعان، افزونگی قطرات آب و خوردگی بردها، مدارات، تجهیزات الکترونیکی، شبکه و سطوح رک ها  می گردد که در هر دو مورد تاثیر به سزایی در کاهش عمر مفید و تباهی قطعات و تجهیزات دیتا سنتر می گذارد

رطوبت و آلودگی در دیتا سنتر.

رطوبت و آلودگی در دیتا سنتر

رطوبت یا نم نسبی(RH) از فرمول زیر محاسبه می گردد:

در صورتی که رطوبت محیط، بالاست باید منشا ایجاد رطوبت را شناسایی و برطرف کرد. این رطوبت ممکن است ناشی از تاسیسات آب و فاضلاب ، نشتی رطوبت از کنار آنها، از سقف یا  کف محوطه همچنین همراه با هوای ورودی به محوطه دیتاسنتر باشد.

همچنین باید نسبت به پایش رطوبت بطور مداوم اقدام کرد و در صورت افزونگی رطوبت با استفاده از دستگاه خشک کن یا رطوبت گیر آن را برطرف نمود و به مقدار مجاز کاهش داد.

در صورتی که میزان رطوبت پایین است از دستگاه رطوبت ساز که بصورت سریع و با شیب یکنواخت با عث افزایش رطوبت می شود استفاده کرد و با پایش مداوم، به میزان استاندارد رساند. دستگاه رطوبت ساز، آب را بدون تغییر دما تبدیل به رطوبت سرد می کند. بنابراین نم حاصل از دستگاه، سبک و فاقد هر گونه قطره می باشد که انتشار آن در محیط براحتی صورت می گیرد.

همیشه به این نکته توجه کنیم که دما و رطوبت تاثیر بسزایی بر یکدیگر می گذارند به همین دلیل کنترل دما و رطوبت بصورت همزمان انجام می گیرد. همچنین همیشه در نظر داشته باشید که سیستم سرمایشی منجر به خشکی هوا و کاهش رطوبت نسبی می شود.

علاوه بر دما و رطوبت نسبی، آلودگی های محیط نیز بر کیفیت هوا و عملکرد صحیح تجهیزات تاثیر بسزایی دارند. این آلودگی ها شامل آلودگی های درون اتاق سرور و دیتا سنتر همچنین آلودگی محیط بیرون از دیتا سنتر می شود. اگر دیتا سنتر در یک محیط صنعتی قرار گرفته باشد هوای ورودی به دیتاسنتر دارای گازهایی می باشد که منجر به آلودگی در محیط دیتاسنتر می شود و فیلم های نازک مسی یا نقره ای بر روی بردهای تجهیزات شبکه را از بین می برد که منجر به ایجاد الکتریسیته ساکن و مانع از عبور جریان الکتریسیته در ولتاژ پایین می گردد. زمانی که این اتفاق رخ می دهد تجهیزات شبکه و الکتریکی به سمت نابودی با سرعت تمام پیش می روند.

حال چگونه مانع از این رخداد شویم؟ با محاسبه هوای تازه مورد نیاز، فیلتراسیون مناسب هوای درون مرکز همچنین هوای بیرون از مرکز که وارد دیتا سنتر می شود.

اما میزان هوای تازه مورد نیاز را چگونه محاسبه کنیم؟ هوای تازه به چهار روش محاسبه می شود:

  1. محاسبه دبی هوای تازه بر حسب تعداد تعویض هوا در ساعت:

قبل از آغاز به توضیح روش اول، با مفهوم دبی آشنا شویم. به حجم جریان عبوری از یک مجرا، در بازه زمانی مشخص، دبی جریان یا نرخ جریان می گوییم.

این روش ساده و پرکاربرد است و با استفاده از فرمول زیر، دبی هوای تازه محاسبه می گردد:

  1. محاسبه دبی هوای تازه بر حسب مساحت محیط :

این روش برای محیط های با جمعیت بسیار بکار می رود.ارتفاع سقف بطور عموم 2.7 متر فرض می شود.

  1. محاسبه دبی هوای تازه بر حسب تعداد افراد:

از این روش برای فضاهای بزرگ با جمعیت زیاد یا فضاهای کوچک با جمعیت کم استفاده می شود.

  1. محاسبه دبی هوای تازه با توجه به سرعت هوا:

از این روش برای محیط هایی که هوای آن ها دارای گاز سمی و مضر می باشد استفاده می شود و از طریق فرمول زیر محاسبه می گردد.

برای فیلتراسیون هوای درون اتاق، بطور معمول از فیلترهای merv8 استفاده می شود که با بازه بین 25 تا 30 درصد بطور مداوم تصفیه می کند. همچنین برای فیلتراسیون هوای بیرون که به دیتا سنتر یا اتاق سرور وارد می شود ، بطور معمول از فیلترهای  merv11  یا merv13 استفاده می شود که به ترتیب با بازه بین 60 تا 65 درصد و 80 تا 95 درصد زمانیکه هوای بیرون وارد فضای مرکز می شود تصفیه می کند. هوای خارج از دیتا سنتر را قبل از ورود به مرکز باید از آلودگی ها تصفیه همچنین دما و رطوبت آن را تنظیم کرد. تا بدین ترتیب، آلودگی های تولید شده در اتاق سرور را رقیق سازیم همچنین با ایجاد فشار مثبت در محیط مانع از ورود آلودگی از خارج از مرکز به درون آن شویم.

باید بدانیم اتاق سرور نه شنا بلد است و نه می تواند خود را باد بزند پس مراقب باز ماندن درب اتاق سرور و دیتا سنتر باشیم تا کیفیت هوای آن پایین نیاید و رطوبت و دمای آن در حد مطبوع نگه داشته شود. همچنین بطور متوسط اگر سیستم خنک کننده محیط دیتا سنتر متوقف شود در عرض 6 الی 8 دقیقه، دمای محیط از 20 درجه به 30 درجه سانتیگراد تغییر میکند و این تغییرات مضر و خطرناک می باشد که نیاز به سیستم تهویه یا خنک سازی همچنین سیستم پایشی مناسب را ملزم می نماید.

یک سیستم پایشی مناسب برای اتاق سرور یا دیتا سنتر باید قابلیت های فراوانی داشته باشد از جمله این قابلیت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

با استفاده از سنسورها و توجه به میزان دما و رطوبت، آتش، گرد و غبار، ضربه ، ورود غیرمجاز، قطعی و نوسان برق، سیستم پایش هشدار می دهد و این هشدار از طریق ایمیل ، دسکتاپ، پیامک، زنگ روی موبایل، همچنین به نگهبانی از طریق صوتی یا تصویری، ارسال می شود و می توان سیستم خنک کننده را بگونه دستی یا اتومات کنترل کرد. در موارد پیشرفته تر بصورت آفلاین یا آنلاین، از طیق وب از هر نقطه از دنیا می توان وضعیت اتاق سرور یا مرکز داده را بررسی و کنترل کرد. بررسی عوامل محیطی بصورت گزارشی لحظه ای و یا در یک زمان طولانی قابل رویت است و این گزارش بصورت گراف نیز قابل مشاهده و ارسال است.

علاوه بر آلودگی هایی که برای مرکز داده ذکر شد باید به دو فاکتور دیگر تداخل الکترومغناطیس و لرزش هم توجه نمود. میدان الکترو مغناطیس می تواند در مقیاس کم یا بزرگ اتفاق بیفتد. بطور مثال لامپ های فلورسنت تا تاسیسات الکتریکی و مخابراتی عظیم، فرودگاه و … می توانند منجر به ایجاد میادین الکترومغناطیس شوند. که میتوان قبل از ایجاد دیتا سنتر با رعایت فاصله از منبع ایجاد تداخل و یا با محافظ و پوشش این اتفاق را کاهش داد. همچنین اگر دیتاسنتر در نزدیکی منبع ایجاد لرزش، مانند راه آهن، فرودگاه، ابزار صنعتی باشد باید با استفاده از فنر، تشک های پر از ژل و …. یا فاصله از منبع ایجاد لرزش از آسیب به تجهیزات جلوگیری کرد.

برای مشاوره، طراحی و اجرای یک سیستم کولینگ و تصفیه هوای مناسب می توانید با متخصصان شرکت آسان ارقام تماس بگیرید. کارشناسان ما با توجه به مهارت، تجربه و تخصصی که دارند شما را در این امر راهنمایی و سیستم کولینگ و تصفیه هوای مناسب اتاق سرور و دیتا سنتر شما طراحی ، اجرا و پشتیبانی می نمایند.

3 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *