تشخیص کیفیت کابل شبکه

شناخت کابل های شبکه و چگونگی تشخیص کیفیت کابل

چگونه کابل شبکه با کیفیت را از کابل شبکه بدون کیفیت تشخیص بدهیم؟

زمانیکه یک شبکه کامپیوتری، طراحی و اجرا می شود بستر ارتباطی این شبکه بوسیله کابل شبکه پیاده سازی می گردد.

کیفیت و عملکرد صحیح کابل شبکه، ضامن عملکرد صحیح و بهینه شبکه کامپیوتری می باشد.

در ابتدا و سالهای دور، از کابل کواکسیال برای ارتباط بین دو کامپیوتر در شبکه های کامپیوتری استفاده می کردند.

کابل کواکسیال، از یک رشته مرکزی مسی تشکیل شده است که یک غلاف پلاستیکی این رشته مسی را در بر گرفته و دوباره یک زره مسی بافته شده این غلاف پلاستیکی را در بر می گیرد.

هم اکنون بدلیل هزینه بالا،  تنها در آنتن و دوربین مدار بسته از این کابل استفاده می شود.

پس از آن از زوج سیم بهم تابیده در شبکه های کامپیوتری استفاده شد. در واقع این نوع کابل شبکه از چهار زوج سیم تلفن که به دور هم تابیده شده اند تشکیل شده است.

از کابل زوج سیم بهم تابیده در اتصالات اترنت و RJ45 استفاده می شود. زوج سیم بهم تابیده دارای رده های مختلف می باشد که در جدول زیر می توانید مشاهده بفرمایید.

اگر دیتاشیت کابل های شبکه را مطالعه کنیم مشاهده می کنیم بیشتر بر اساس سه فاکتور مهم

  1. فاصله مورد استفاده
  2. پهنای باند قابل دستیابی و سرعت
  3. نوع مسیر عبور کابل شبکه

کابل شبکه را انتخاب می کنیم.

از لحاظ روش تولید، کابل ها به سه دسته تقسیم می شوند:

CCA: مخفف Copper Clad Aluminum می باشد. در این روش مغز کابل، آلومینیوم است که با لایه ای از مس پوشیده می شود. در این نوع کابل هزینه تولید پایین، مقاومت فیزیکی مناسب و رسانایی قابل قبول می باشد.

CCS: مخفف Copper Clad Steel می باشد. در این روش مغز کابل، استیل است که با لایه ای از مس پوشیده می شود. در این نوع کابل هزینه تولید نسبت به نوع قبلی پایین تر، مقاومت فیزیکی بالاتر ، رسانایی پایین تر همچنین دارای وزن بالاتری می باشد.

CCC: مخفف Copper Clad Copper می باشد. در این روش مغز کابل، مس است که با لایه ای از مس نیز پوشیده می شود. در این نوع کابل هزینه تولید بیشتر و رسانایی بسیار بالاتر می باشد.

کابل های زوج سیم بهم تابیده دارای دو روکش می باشد. روکش اول که از بیرون تمام کابل را می پوشاند از جنس PVC است و کابل را در برابر فشار و خراش محافظت می کند.

روکش دوم، هر رشته سیم را پوشش می دهد و از اتصال زوج سیم ها به یکدیگر جلوگیری می کند. این روکش نیز از جنس PVC می باشد اما از روکش اول نازک تر است.

کابل زوج بهم تابیده بر اساس ساختار به هشت دسته تقسیم می شوند:

بطور کلی فلزی که در زوج سیم های بهم تابیده استفاده می شود ترکیبی از چند فلز می باشد که مس در این میان نقش بسیار مهمی ایفا می کند و باعث افزایش کیفیت کابل می گردد. اما باعث بالا رفتن هزینه تولید نیز می گردد.

در این میان برخی از تولید کنندگان برای کاهش هزینه های خود مثلا در کابل های Cat5e زوج 1و2 و زوج 3و6 از مس و بقیه زوج ها از آهن یا از مس کمتر استفاده می کنند.

از پارامترهای مهم دیگر فاصله زوج ها در طول کابل شبکه، جنس روکش هر 8 رشته در کابل شبکه، در مرکز قرار گرفتن چهار جفت در تمام طول کابل شبکه و ثابت ماندن سطح مقطع کابل در تمام طول کابل شبکه می باشد که در کیفیت کابل بسیار تاثیر گذار هستند.

پس در خرید کابل شبکه باید دقت کرد. نه تنها کابل مناسب برای اجرای شبکه با توجه به ویژگی های آن بلکه کابلی با کیفیت و مطمئن تهیه نمود.

با استفاده از چند راهکار ساده می توان از کیفیت و استاندارد بودن کابل شبکه اطمینان پیدا کرد. پس از جدا سازی روکش رشته های بهم تابیده سه اقدام بر روی آن انجام می دهیم:

  • با خراش دادن سطح رسانا می توان متوجه شد که آیا این سطح رسانا  تماما مس است یا روکشی از مس در آن بکار رفته است.
  • می توان با ایجاد فشار با دست به سطح رسانای آن، متوجه شکنندگی کابل شد. فشاری که همه روزه به کابل ها وارد می شود و باید در برابر این فشار مقاوم باشند.
  • با یک فندک، سطح رسانا را در معرض شعله آتش قرار دهیم نباید به راحتی با آتش شعله ذوب شود.

بدین ترتیب می توان با چند راهکار ساده از کیفیت کابل مطمئن شد و نسبت به خرید آن اقدام کرد. انتخاب کابل با کیفیت و مطمئن کمک شایانی به جلوگیری از ایجاد مشکلات در زمان پیاده سازی و اجرای شبکه های کامپیوتری می نماید.

در شبکه هایی که فواصل ارتباطی بین اجزا شبکه از استاندارد کابل زوج سیم های بهم تابیده بیشتر باشد از کابل های فیبر نوری استفاده می شود.

سرعت انتقال و توان انتقال دیتا در فواصل ارتباطی در کابل فیبر نوری ، بالا و تاثیر از میدان های الکتریکی و مغناطیسی پایین می باشد. قیمت بالای کابل و تجهیزات مورد نیاز همچنین راه اندازی گرانقیمت آن از معایب این تکنولوژی می باشد.

برای خرید کابل مناسب برای پروژه های شبکه، کارشناسان ما آماده مشاوره و راهنمایی به همکاران و کاربران عزیز می باشند. می توانید برای آشنایی بیشتر با پروژه های اجرایی ما به سایت اجرایی مراجعه فرمایید همچنین برای خرید کابل شبکه مناسب ، با کیفیت و به صرفه از سایت فروشگاهی دیدن فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *