آشنایی با سیستم ویدئو کنفرانس و مزایای آن

آشنایی با سیستم ویدئو کنفرانس و مزایای آن

آشنایی با سیستم ویدئو کنفرانس و مزایای آن

در این مقاله با ویدئو کنفرانس، تجهیزات مورد نیاز و سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری آشنا می شوید که تمرکز بیشتر این مقاله بر روی راهنمایی در خرید سیستم ویدئو کنفرانس می باشد.

ویدئو کنفرانس چیست ؟

ویدئو کنفرانس امکان برقراری ارتباط زنده یا Live  بین افراد مختلف در مکان های متفاوت بصورت صوتی و تصویری را ایجاد می کند.

کاربرد ویدئو کنفرانس:

 امروزه با در نظر گرفتن هزینه،  مسافت و معضلاتی مانند بیماری کوید 19 و … برقراری ارتباطات کاری ، آموزشی، برگزاری همایش و ملاقات های غیر حضوری از طریق ویدئو کنفرانس، راهکاری مناسب برای رفع این مشکلات می باشد.

به عنوان مثال می توان از سیستم ویدئو کنفرانس در ارتباط بین پزشکان و بیماران،  اساتید و دانشجویان، سرپرستی بانک ها با دفتر مرکزی، دفتر مرکزی با کارخانه و شعب با یکدیگر استفاده نمود.

نصب و راه اندازی سیستم ویدئو کنفرانس در گذشته پیچیده و با هزینه بالا امکان پذیر بود اما در حال حاضر با توجه به کیفیت بالای صدا و تصویر، دارای هزینه مناسب و معقول می باشد.

همچنین کاربر براحتی از این سیستم استفاده می کند و برقراری جلسات بصورت گروهی بزرگ، کوچک، کلاس های آموزشی، ملاقات با افراد مختلف، همایش ها با اشتراک گذاری اطلاعات و گزارشات شرکت کنندگان در این ارتباطات امکانپذیر می باشد.

سیستم ویدئو کنفرانس  به دو دسته تقسیم می شوند:

  • Multi Point : در ویدئو کنفرانس مالتی پوینت ، بیشتر از دو کاربر میتوانند همدیگر را بشنوند و ببینند.
  • Point to Point : در ویدئو کنفرانس پوینت تو پوینت، ارتباط بین دو مکان فراهم می شود.

سیستم ویدئو کنفرانس سخت افزاری دارای (Multi Control Unit ) MCU درونی یا بیرونی می باشد. این واسط کمک می کند تا صدا و تصاویر ارسالی را دریافت سپس ترکیب و درنهایت ارسال کند.

 MCU درونی، ظرفیت کمتری نسبت به نوع بیرونی دارد. ظرفیت MCU در نوع درونی، 4 تا 6 نقطه و در نوع بیرونی، 5 تا 480 نقطه می باشد.

یک سیستم ویدئو کنفرانس بطور کلی شامل :

  • دوربین
  • میکروفن
  • کدک
  • ریموت کنترل
  • کابل ارتباطی
  • نرم افزار مورد نیاز

می باشد.

 

 

سیستم های سخت افزاری ویدئو کنفرانس دارای 4 رزولوشن اصلی می باشندکه عبارتند از:

  • CIF (352*240 Pixel)
  • 4CIF (704*576 Pixel)
  • HD (1280*720 Pixel)
  • Full HD (1920*1080 Pixel)

سیستم های نرم افزاری ویدئو کنفرانس دارای دو رزولوشن اصلی می باشند که عبارتند از :

  • QVGA (320*240) : شبیه CIF است.
  • VGA (640*480) : شبیه 4CIF است.

دوربین های ویدئو کنفرانس سه دسته می شوند:

  • دوربین مصرفی: این نوع دوربین بصورت متداول تصاویر را با کیفیت پایین ضبط می کند  . Web Cam های ارزان قیمت از این نوع هستند.
  • دوربین حرفه ای: این نوع دوربین در ویدئو کنفرانس ها ، ساخت فیلم و در تلویزیون بکار می روند که از کیفیت تصویر بالایی نسبت به نوع قبلی خود، برخوردار هستند.
  • دوربین PTZ حرفه ای : این نوع دوربین، از امکان چرخش با درجه های مختلف بصورت اتوماتیک یا توسط ریموت برخوردار هستند.

میکروفن ها:

با توجه به نوع کدک سیستم ویدئو کنفرانس با تعداد پورتهای مختلف، می توان از تعداد بیشتری میکروفن استفاده کرد و در نهایت افراد بیشتر و فضای بیشتری از اتاق را تحت پوشش میکروفن قرار داد.

کدک:

کدک(مخفف coder decoder)، سیستم مرکزی ویدئو کنفرانس می باشد. کیسی کوچک است که ظاهر آن شبیه به تین کلاینت می باشد و دارای تعدادی پورت ورودی و خروجی می باشد.

ریموت کنترل:

برای هدایت دوربین از ریموت کنترل استفاده می کنیم. می توان با ذخیره سازی موقعیت های متفاوت در حافظه دوربین ویدئو کنفرانس، دوربین را توسط ریموت به سمت موقعیت مکانی مورد نظر هدایت کرد.

کابل ارتباطی:

مانند کابل دوربین، کابل میکروفن،کابل خروجی تصویر،کابل خروجی صوت، کابل برق و … .

برای خرید یک سیستم ویدئو کنفرانس مناسب باید به نکات زیر توجه کرد:

  1. در انتخاب دوربین ویدئو کنفرانس با وضوح تصویر مناسب، باید توجه کرد که وضوح تصویر بیش از 1080P باشد.
  2. همچنین کیفیت تصاویر بهتر است از نوع HD باشد.
  3. لنز دوربین هر چه دارای زاویه دید عریض تر باشد افراد حاضر بیشتری را در زاویه دید خود می گنجاند.
  4. در صورت نیاز به نمایش همزمان یک یا چند نفر بر روی صفحه نمایشگر، به داشتن قابیلیت اشتراک صفحات بصورت همزمان توجه داشته باشیم.
  5. قابلیت چرخش و میدان دید از دیگر خصیصه هایی است که کمک شایانی به داشتن نمای پانورما (از همه زوایا) می کند. خصوصا زمانیکه مشارکت در گفتگو ، بین افراد مطرح باشد.
  6. انتخاب بزرگنمایی مناسب برای دوربین ویدئو کنفرانس با توجه به ابعاد مکان برگزاری جلسه می باشد. به عنوان مثال برای یک اتاق 12 متری با 4 نفر حاضر در جلسه نیاز به دوربینی با بزرگنمایی 5X و برای اتاقی به مساحت 10 متری و با حضور 30 نفر حاضر در جلسه به دوربینی با بزرگنمایی 12X نیاز می باشد.
  7. برای داشتن صدای با کیفیت، بهتر است از میکروفن رومیزی با فناوری حذف نویز استفاده کنیم. فاکتورهای قابل تنظیم داشته باشد تا صدا، هم برای افراد حاضر، رسا باشد و هم اینکه در شرایط خاص، مانند زدن ماسک، باز هم صدای خوبی انتقال داده شود.

برای داشتن تصاویری با کیفیت بیشتر علاوه بر دوربین و مشخصه های آن به مکان جلسه نیز باید توجه کرد. مکان جلسه باید دارای نورپردازی مناسب همچنین انعکاس صدای کمی باشد.

لباس مناسب حاضرین در جلسه نیز از عواملی است که در کیفیت تصویر تاثیر می گذارد. بهتر است حاضرین از لباس های با رنگ گرم و طرح ساده استفاده کنند.

برای خرید سیستم های ویدئو کنفرانس بهتر است این سوالات را از خود بپرسیم:

هدف از خرید این سیستم چیست؟ تعداد شرکت کنندگان در ویدئو کنفرانس بصورت میانگین چقدر است؟ به چه برنامه های نرم افزاری نیاز دارید؟ مکان برگزاری جلسه دارای چه ابعادی می باشد؟ …….

از مشاورین و کارشناسان با تجربه ما می توانید برای خرید، نصب و پشتیبانی، کمک بگیرید. همچنین می توانید  برای خرید دوربین ویدئو کنفرانس، میکروفن و تجهیزات جانبی از سایت فروشگاهی و برای مشاهده پروژه های اجرایی ویدئو کنفرانس مانند پروژه سالنهای کنفرانس و کلاسهای آموزشی  دیدن فرمایید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *