سرور چیست و انواع سرور کدامند

سرور چیست و انواع سرور کدامند؟

سرور چیست و انواع سرور کدامند ؟

سرور (server) یا سرویس دهنده به کامپیوتری قوی ،همیشه روشن ،همیشه در دسترس و متصل به شبکه یا اینترنت گفته می شود که دارای منابع بسیاری می باشد و سرویس ها یا خدماتی به کامپیوترهای دیگر یا در واقع کاربران کامپیوترها (client) ارائه می دهد.

سرورها به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند:

1. سرور فیزیکی (physical server):

به کامپیوتری با پیکربندی سخت افزاری قوی گفته می شود که بر روی آن سیستم عامل نصب می شود و اطلاعات و داده ها در سرور فیزیکی، ذخیره و از آن خوانده می شوند. این پیکربندی به گونه ای است که سرور دارای پردازش و عملکرد بالایی می باشد.

2. سرور مجازی (virtual private server) :

به سرور فیزیکی اختصاصی گفته می شود که با بکارگیری تکنیک های مجازی سازی به تعدادی سرور مجازی، تقسیم بندی می شود (در واقع قسمتی کوچک از یک سرور می باشد). بدین ترتیب بر روی یک سرور فیزیکی، چندین سرور مجزا با سیستم عامل های مستقل داریم.

در ادامه با انواع سرور از دو دیدگاه تخصیص منابع و نوع کاربرد سرور آشنا می شویم.

انواع سرور از لحاظ تخصیص منابع ( منظور از منابع: پردازنده، رم، هارد، پهنای باند و … می باشد):

1. سرور اختصاصی (Dedicated server):

در سرور اختصاصی ،منابع به صورت اختصاصی در دسترس کاربر یا کلاینت قرار می گیرند. هایبرید ها، ماکروها، برمتال ها از نمونه های سرور های اختصاصی می باشند. سرورهای اختصاصی هم در ایران و هم در خارج از کشور موجود می باشند.

2. سرور اشتراکی(Shared server) :

سرور اشتراکی به عبارتی هاست اشتراکی ، منابع به صورت اشتراکی استفاده می شوند بدین ترتیب سرور اشتراکی در یک زمان واحد به درخواست های متعددی که از کاربران صادر می شود پاسخگو است. سرورهای ابری از نمونه های سرورهای اشتراکی می باشد.

3. سرور مجازی(Virtual server):

می توان منابع یک سرور اختصاصی را با استفاده از ابزارهای نرم افزاری خاص به چندین بخش تقسیم کرد که به هر بخش ، سرور مجازی گفته می شود.
مجازی سازی سرور با استفاده از ابزارهایی همچون VMware, Hyper-V, Citrix, Xen, Oracle VM, Open VZ, KVM … ,انجام می شود.
هر سرور مجازی بصورت مستقل با استفاده از سیستم عامل، پیکربندی و منابع خاص خود فعالیت می کند.

انواع سرور از لحاظ نوع کاربرد:

1. Web server:

وب سرور به نرم افزار یا سخت افزاری گفته می شود که با استفاده از اینترنت دسترسی به محتوا را فراهم می کند.
وب سرور مانند یک واسط بین کلاینت، مرورگر و سایت عمل می کند. کلاینت درخواست(request) خود را به مرورگر ارسال می کند مرورگر این درخواست را پردازش می کند و به وب سرور ارسال می کند.

وب سرور درخواست را آنالیز می کند و پاسخ آن را به کاربر ارسال می کند.

2. Database server:

سرور پایگاه داده، سروری است که برای ذخیره، بازیابی و مدیریت داده ها استفاده می گردد. Oracle, SQL server, DB2, Sybase, My SQl از محبوب ترین دیتا بیس های موجود می باشد.

3. Mail server:

سروری است که وظیفه اش ارسال و دریافت ایمیل می باشد.

4. Proxy server:

پروکسی سرور، رابط بین سرور اصلی و کلاینت می باشد. زمانیکه از کلاینت درخواست ، ارسال می گردد ابتدا پروکسی سرور آن را بررسی می کند در صورت موافقت، درخواست را برای سرور اصلی ارسال می کند.

5. DNS server:

DNS مخفف Domain Name System است . DNS سرور، دیتابیسی بزرگ می باشد که آدرس آی پی هر سایت و دامین آن در DNS سرور ذخیره می شود. برای اینکه یک دامین بتواند به یک سایت اشاره کند باید حتما به DNS سرور افزوده شود.

6. Application server:

اپلیکیشن سرور ،در واقع سرویس دهنده نرم افزار کاربردی می باشد و به نرم افزار یا سخت افزاری گفته می شود که اپلیکیشن تحت وب سایت را سرویس دهی می کند.

Game Server نوعی از اپلیکیشن سرور می باشد ، بازی در سرور نصب می شود و کاربر با اتصال به شبکه و برقراری اتصال با سرور به بازی دسترسی پیدا می کند.

7. File server:

سروری است با ظرفیت ذخیره سازی بالا که فایل ها بر روی آن ذخیره می شوند و سپس به کلاینت ها و سرورهایی که درخواست، ارسال می کنند به اشتراک می گذارد.

این سرور، دسترسی به فایل ها ، فضای دیسک و سهمیه بندی میزان فضای مورد استفاده کاربران را مدیریت می کند.

8. Media server:

با استفاده از مدیا سرور می توان فایل های رسانه ای مانند ویدئو ، فایل صوتی و … را به اشتراک گذاشت. کلاینت ها با اتصال به شبکه و دسترسی به سرور مدیا بدون اینکه فایل مدیایی را دانلود کنند می تواند فایل مورد نظر را مشاهده کنند.

9. Computing server:

در زمینه پردازش و محاسبات از سرورهای محاسباتی استفاده می شود. زمانیکه منابع مورد نیاز یک کامپیوتر مانند CPU یا RAM برای انجام پردازش یا محاسبات کافی نباشد با اتصال به سرور محاسباتی از طریق شبکه از منابع سرور محاسباتی در کنار منابع خودش کمک می گیرد و محاسبات را انجام می دهد.

10. Printer server:

با به اشتراک گذاشتن یک یا تعدادی پرینتر از طریق شبکه می توان نیاز کلاینت ها به پرینتر را برطرف کرد.

 

 

11. DHCP server:

سرور Dynamic Host Configuration protocol یا سرور پروتکل پیکربندی هاست بصورت پویا است. این سرور بصورت خودکار به هر دستگاهی در شبکه یک IP اختصاص می دهد و بدین ترتیب در شبکه با دیگر کلاینت ها ارتباط برقرار می گردد.

معمولا سرور در کیس های کوچک اسمبل می شود. در مکانی به نام دیتا سنتر نگهداری می شوند.معمولا سرورها به دو صورت در دیتا سنتر نگهداری می شوند:

• اجاره ای :

در این حالت سرور تحت مالکیت دیتا سنتر می باشد.

• کولو:

در این حالت سرور تحت مالکیت ماست ولی از فضا و امکانات دیتا سنتر استفاده می شود بدین صورت هزینه ها نسبت به نوع اجاره ای کاسته می شود.

سرورها از نظر ظاهری به دسته های زیر تقسیم بندی می شوند:

1. Rack mount server یا سرور خوابیده:

ارتفاع در رک ها با واحد یونیت اندازه گیری می شود. یونیت در واقع به یک ردیف از محفظه رک گفته می شود. اندازه هر یونیت 1.75 اینچ یا 4.445 سانتیمتر می باشد. فضای مورد نیاز برای سرور در رک ها از یک تا چهار یونیت می باشد.

2. Tower server یا سرور ایستاده:

ظاهر این سرورها شبیه به کیس کامپیوتر می باشد.

3. Blade server یا سرور تیغه ای:

سرور تیغه ای ، بردهایی باریک و ماژولار هستند که هر یک، سروری مستقل می باشند. فضای کمتری اشغال می کنند.

قدرت پردازش بیشتر و کابل کشی ساده تر همچنین کاهش 85 درصدی حجم کابل کشی از ویژگی های سرورهای تیغه ای می باشد.
رک ها، ماکزیمم دارای 42 یونیت می باشند به عبارتی به هر رک، ماکزیمم 42 دستگاه می توان وصل کرد در حالیکه در یک Blade server می توان ماکزیمم، 180 سرور قرار داد.

 

 

می توان سیستم عاملهای زیر را بر روی سرور نصب کرد و به منابع سخت افزاری ، سرویس ها و برنامه ها دسترسی پیدا کرد :

1. لینوکس با توزیع مختلف
2. ویندوز سرور با نسخه های مختلف

لینوکس سیستم عاملی رایگان ، Open Source با پیاده سازی آسان می باشد در نتیجه از لحاظ مدیریتی و ارتقا نرم افزاری، ساده و بدون نیاز به هزینه انجام می پذیرد در حالیکه در ویندوز اینگونه نیست و شامل هزینه می شود.

سرعت و پایداری ویندوز در مقابل لینوکس کمتر می باشد. اگر هر دو سیستم عامل، آخرین بروزرسانی ها یشان نصب شده باشند از نظر امنیتی تفاوتی نمی کنند و در مرتبه خوبی قرار دارند.

 

 

انتخاب دستگاه سرور مناسب :

برای انتخاب یک سرور مناسب به نکاتی باید توجه کرد. هدف از انتخاب سرور چیست و چه کاربردی دارد؟

آیا زمینه کاری قابلیت رشد دارد با توجه به پاسخ این پرسش می توان بررسی کرد که آیا زیر ساخت منعطف برای سرور نیاز است و می توان سرور را ارتقا داد.

نوع سازمان ، تعداد کاربران ، فضای مورد نیاز سرور ، پاور ، کولینگ و گارانتی نیز باید مشخص شود.
چه بودجه ای برای خرید سرور در نظر گرفته شده است همچنین به هزینه خرید(Capex) و هزینه نگهداری(Opex) آن نیز باید توجه نمود .

در برخی سرورها هزینه خرید، بالا اما هزینه نگهداری، پایین است اما در بعضی دیگر، برعکس است و هزینه نگهداری بیشتر از هزینه خرید می باشد.
برای راهنمایی و خرید تجهیزات شبکه، کابل شبکه، سوئیچ، سرور و قطعات آن می توانید با مشاوران و کارشناسان ما تماس بگیرید و خریدی به صرفه و مناسب از نظر کارایی از میان بهترین برندهای سیسکو، اچ پی، دی لینک، تی پی لینک ، تندا، نگزنس، لگرند انجام دهید. سایت فروشگاهی ما با ارائه بهترین برندها و کالاها در خدمت شماست. همچنین برای آشنایی با پروژه های اجرایی ما از سایت آسان ارقام دیدن فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *