تجهیزات اکتیو شبکه های کامپیوتری

تجهیزات اکتیو شبکه های کامپیوتری

در شبکه های کامپیوتری به اجزایی که با اتصال به منبع تغذیه در تولید، هدایت و یا تقویت سیگنال ها نقش دارند اکتیو یا فعال شبکه گفته می شود و تجهیزاتی که برای انتقال اطلاعات به جریان برق احتیاج ندارند تجهیزات پسیو یا غیرفعال شبکه می گویند. در این مقاله به بررسی تجهیزات اکتیو می پردازیم.

تجهیزات فعال (Active) شبکه عبارتند از :

  • کارت شبکه (با سرعت اتصال1000/100/10 Mbps) : وسیله ای است که کامپیوتر را قادر می سازد با دیگر کامپیوترهای موجود در شبکه ارتباط برقرار کند. هر کارت شبکه دارای یک Mac Address می باشد که توسط آن در شبکه شناسایی شده و قادر به برقراری ارتباط با بقیه در شبکه می باشد. کارت های شبکه دارای دو نوع سیمی و بی سیم(Wireless)  هستند.
  • منبع تغذیه PoE (Power over Ethernet) : فناوری PoE به معنای تغذیه برق از طریق کابل شبکه است و تجهیزاتی که دارای قابلیت PoE  هستند می توانند برق مورد نیاز خود برای روشن شدن را از طریق همان کابل شبکه ای بگیرند که داده را از آن دریافت می کنند. از مزایای این فناوری کابل کشی ارزان تر و سریع تر خواهد بود زیرا به جای اینکه برای هر دستگاه در شبکه یک کابل برق و یک کابل داده استفاده شود، فقط یک کابل شبکه استفاده می شود.

 

  • PoE Splitter: دستگاه کوچکی که برق و سیگنال داده را از کابل شبکه ای که دارای قابلیتPoE است جدا می کند. با استفاده از این دستگاه می توان قابلیت تغذیه بصورت PoE را به تجهیزات فاقد این قابلیت افزود.
  • مودم دیجیتال و ADSL : کار مودم تبدیل سیگنال های دیجیتال رایانه به سیگنال های آنالوگ در خطوط تلفن و بالعکس است و دارای دو نوع سیمی و بی سیم می باشد. به عبارت ساده تر، برای اتصال به اینترنت از مودم استفاده می کنیم.
  • مسیریاب یا روتر : کار اصلی مسیریاب پیدا کردن مسیر مناسب برای ارسال بسته های اطلاعات در شبکه و ارسال داده از یک شبکه به شبکه دیگر است. مسیریاب ها با استفاده از الگوریتم خاص، کوتاه ترین و بهترین مسیر را برای دسترسی به یک سرور پیدا می کنند. همچنین می توانند اینترنت را بین رایانه ها به اشتراک بگذارند و مؤلفه های مدیریتی مانند موارد امنیتی را روی شبکه اعمال می کنند.
  • اکسس پوینت (Access Point) : در شبکه های کابلی برای برقراری ارتباط بین کامپیوترها از سوئیچ استفاده می شود ولی در شبکه های وایرلس برای برقراری ارتباط بین تجهیزات بی سیم از سخت افزاری به نام اکسس پوینت استفاده می شود.

  • سرور: اشتراک منابع خصوصا اشتراک اطلاعات این امکان را فراهم می کند که اطلاعات بتوانند در یک یا چند پایگاه داده متمرکز باشند و کاربران بایستی بتوانند از راه دور به آنها دسترسی داشته باشند. اطلاعات در کامپیوترهای پر قدرتی که نقش سرویس دهنده به دیگر کامپیوتر ها را ایفا می کنند و به آنها سرور گفته می شود، نگهداری می شوند، مانند سرویس دهنده فایل، سرویس دهنده چاپ،  سرویس دهنده وب و سرویس دهنده پستی. کامپیوترهایی که از راه دور به این اطلاعات دسترسی پیدا می کنند  به عنوان سرویس گیرنده مطرح می شوند و کلاینت نامگذاری می شوند. بر روی کامپیوتر سرور، سیستم عامل شبکه مانند ویندوز سرور یا لینوکس نصب می شود و مسئولیت امنیت تمامی کامپیوترها و حساب های کاربران بر عهده سرور می باشد.  سرورها از نظر ارائه خدمات به کاربران به سه دسته سرور اشتراکی، سرور اختصاصی مجازی و سرور اختصاصی تقسیم می شوند و از نظر کاربرد سرورها به وب سرور، میل سرور، دیتابیس سرور، اپلیکیشن سرور، فایل سرور، دی ان اس سرور، گیم سرور، میدیا سرور و پروکسی سرور دسته بندی می شوند.

  • تجهیزات فیبرنوری: تجهیزاتی که برای راه اندازی شبکه های مبتنی بر فیبرنوری بکار می رود و با استفاده از این تجهیزات، دیتا و سیگنال در شبکه بدون افت کیفیت، انتقال می یابد، همچنین با بکار گیری این تجهیزات در مسافت طولانی، سرعت انتقال کاهش نمی یابد . مبدل های فیبرنوری، ماژول های فیبرنوری، کد سوئیچ های فیبرنوری و  مودم های gpon  نمونه هایی از تجهیزات فیبر نوری اکتیو می باشند.

  • تجهیزات شبکه های بی سیم (Wireless) و بلوتوث (Bluetooth): تجهیزات شبکه وایرلس به تجهیزاتی گفته می شود که در آن از امواج رادیویی، مادون قرمز و مایکروویو، به جای سیم و کابل ، برای انتقال سیگنال بین دو دستگاه استفاده می شود. تکنولوژی بلوتوث موفق ترین تکنولوژی ارتباطی بی سیم برد کوتاه می باشد که در دستگاه های بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از نقاط قوت بلوتوث سهولت در برقراری ارتباط با سایر دستگاه های موجود در مجاورت خود می باشد. فقط کافیست دو دستگاه دارای بلوتوث را در محدوده یکدیگر قرار داده، باقی کارها بصورت خودکار انجام خواهد شد. برای آشنایی با تجهیزات اکتیو وایرلس میتوان به رادیوهای وایرلس و اکسس پوینت اشاره نمود.
  • سوئیچ: عملکرد سوئیچ مانند هاب می باشد با این تفاوت که عملکرد سوئیچ هوشمند است. سوئیچ دستگاه مرکزی در شبکه ستاره ای است که تمام گره ها (node) را از طریق کابل شبکه به هم متصل می کند و به وسیله این دستگاه گره ها قادر به ارسال و دریافت اطلاعات به یکدیگر خواهند بود. سوئیچها با تعداد درگاه های مختلف مانند 4، 8، 16، 24، 48 پورت وجود دارند و سرعت انتقال داده ها در این درگاه ها می تواند متفاوت باشد. برخی از درگاه های سوئیچ می تواند قابلیت PoE داشته باشند. سوئیچ ها از نظر کاربری به دو دسته تقسیم می شوند: سوئیچ های خانگی-اداری و سوئیچ های صنعتی.  سوئیچ ها همچنین بر اساس نوع نرم افزار به دو نوع مدیریتی و غیر مدیریتی تقسیم می شوند و سوئیچ های مدیریتی به دو شاخه مدیریتی هوشمند و تمام مدیریتی دسته بندی می شوند. سوئیچ ها از نظر نصب دارای دو مدل  Rackmount و Desktop  هستند.
  • سوئیچ KVM : دستگاهی که به کمک آن مدیر شبکه می توتند با فقط یک مانیتور، کیبورد و ماوس تعداد زیادی کامپیوتر و سرور را مدیریت می نماید. حضور این دسنگاه در اتاق سرور یا دیتا سنتر باعث کاهش هزینه ها و صرفه جویی در زمان و مکان می شود.
  • تجهیزات IP Power Management : این تجهیزات برای مدیریت موثر شبکه تعبیه شده اند و عملکرد مفید این تجهیزات در جهت کنترل پریز برق توسط کنسول یا اینترفیس وب، مدیریت اتاق سرور، مانیتورینگ محیط زیست (از نظر دما، رطوبت،…) و فاکتورهای دیگر می باشد که بسته به امکانات آن بقیه فاکتورها تعریف می شود.

  • انباره های ذخیره ساز(Network Attached Storage NAS ): دستگاهی است که بصورت اشتراکی در شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه با استفاده از NFS،  CIFS، FTP ، HTTP و سایر پروتکل ها با اجزای شبکه ارتباط برقرار می کند. این دستگاه طوری طراحی شده است که به تنهایی کار کند و نیازهای خاص ذخیره سازی سازمان را با استفاده از سیستم عامل، سخت افزار و نرم افزار خود در بهترین حالت برآورده سازد.
  • پرینت سرور (print server) : پرینتری است که در شبکه به اشتراک گذاشته می شود و بدون نیاز به کامپیوتر از آن استفاده می شود. کامپیوتر کاربر با کابل USB به پرینت سرور وصل می شود و پرینت سرور با کابل شبکه به سوئیچ متصل می شود.
  • دوربین های مداربسته- دیجیتال و آنالوگ(IP Camera): برای اطلاعات بیشتر به مقاله ای که در همین سایت موجود است مراجعه کنید.
  • تجهیزات ویدئو کنفرانس (IP Surveillance /Internet Video Conferencing): برای اطلاعات بیشتر به مقاله ای که در همین سایت موجود است مراجعه کنید.
  • سیستم های تلفن اینترنتی (Internet-telephony Gateway): برای اطلاعات بیشتر به مقاله ای که در همین سایت موجود است مراجعه کنید.
  • دیوار آتش (Firewall) :  دیوار آتش از شبکه ها در برابر ویروس ها و هکرها استفاده می کند.
  • برق اضطراری (UPS) : برای کامپیوترها و دستگاه هایی که در صورت قطع برق امکان از دست رفتن اطلاعات آنها وجود دارد یا برای مواردی مانند تجهیزات اتاق عمل که نیاز به اعمال برق اضطراری به سیستم بدون تاخیر می باشد از یو پی اس استفاده می شود.

این تجهیزات از سیستمی که کاربر قرار است از آن استفاده کند  شروع می شود، توسط بستر شبکه ادامه می یابد و در نهایت به تجهیزات سرویس دهنده ختم می شود.

انتخاب صحیح این تجهیزات امری تخصصی است که می تواند کمک زیادی به عملکرد درست شبکه و هزینه های مجموعه بنماید.

شرکت آسان ارقام با افتخار آمادگی خود را جهت تامین انواع تجهیزات فعال و غیر فعال شبکه در لایه های مختلف شبکه با قیمت مناسب، کیفیت عالی و گارانتی معتبر در کوتاه ترین زمان ممکن اعلام می نماید.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *