تجهیزات پسیو شبکه های کامپیوتری

در شبکه های کامپیوتری به اجزایی که با اتصال به منبع تغذیه در تولید، هدایت و یا تقویت سیگنال ها نقش دارند اکتیو یا فعال شبکه گفته می شود و تجهیزاتی که برای انتقال اطلاعات به جریان برق احتیاج ندارند تجهیزات پسیو یا غیرفعال شبکه می گویند. در این مقاله به بررسی تجهیزات پسیو می پردازیم.

تجهیزات غیر فعال (Passive)  شبکه عبارتند از:

  • کابل شبکه: برای ارتباط بین رایانه ها استفاده می شود. کابل ها انواع مختلف دارند: کابل TP یا زوج به هم تابیده (CAT1,CAT2,…,CAT8) ، کابل فیبرنوری تک حالته (single mode) و چند حالته (multi mode)، کابل کواکسیال
  • پچ کورد یا پچ کیبل (Patch Cable) : در کابل کشی برای برپایی یک اتصال سریع بین بخش های ثابت کابل کشی شده با تجهیزات اکتیو مانند سوئیچ ها یا سرورها استفاده می شود. پچ کوردها جز مهمترین تجهیزات برای انتقال داده سریع در یک شبکه هستند و طول آنها نباید بیش از حد باشند.

 

 

  • پچ پنل (Patch Panel) : قطعه ای مستطیل شکل که روی آن تعداد مشخصی پورت وجود دارد و برای جمع آوری کابل های شبکه از آن استفاده می شود. یعنی تمام کابل هایی که به سوکت متصل هستند را در یک نقطه که مرکز قرارگیری رک می باشد جمع آوری می کند و آنها را وارد پچ پنل کرده و شماره گذاری می کنند تا در صورت لزوم هر سوکتی را که می خواهند با یک کابل کوچک شبکه به سوئیچ متصل می کنند و مدیریت متمرکز شبکه، عیب یابی آسان تر شبکه را در مدت زمان کمتر فراهم می کنند. پچ پنل ها بر اساس سه ویژگی دسته بندی می شوند: بر اساس استاندارد CAT ، ماژولار بودن یا نبودن و تعداد پورت
  • رک : محفظه فلزی است که تجهیزات شبکه و سرورها مانند سوئیچ، سرور، فایروال، روتر و پچ پنل ها  در آن قرار می گیرد. ساختار رک به گونه ای است که از تجهیزات نصب شده داخل آن در برابر صدمات فیزیکی محافظت می کند. رک ها به دو نوع دیواری (برای جمع شدن یکجای کابل ها و سوئیچ هر طبقه استفاده می شود) و ایستاده ( برای قرارگیری تمام سوئیچ ها، روترها و سایر تجهیزات شبکه استفاده می شود) تقسیم می شود.
  • جهت اطلاع از تجهیزات شبکه وایرلس اصفهان اینجا کلیک کنید.
  • نگهدارنده کابل (Cable Management) : برای ایجاد نظم کابل ها در رک استفاده می شود که در انواع افقی و عمودی موجود می باشد.
  • پاور ماژول (Power Module) : وظیفه اش تغذیه تجهیزات وصل شده درون رک می باشد. برق اصلی از تابلو برق به ورودی پاورماژول وصل می شود و تمامی مصرف کننده های وصل شده درون رک توسط پاور ماژول تغذیه می شوند.

 

 

  • کانکتور (Connector) : رابط فیزیکی استاندارد است که برای اتصال شبکه به سایر تجهیزات شبکه مورد استفاده قرار می گیرد که با عنوان Rj11 , Rj14 , Rj21 , Rj35 , Rj45, Rj48 ، ………… نامگذاری شده اند.
  • کانورتر (Converter) : ابزاری برای تبدیل رسانه ها به یکدیگر می باشد. مثلا یکی از رسانه ها توسط فیبرنوری منتقل می شود ولی در ادامه مسیر می بایست توسط کابل مسی انتقال یابد. این ابزار چنین حالتی را امکان پذیر می کند.
  • اتصال درون خطی ( Inline coupler) : وظیفه اش اتصال کابل های شبکه می باشد. در واقع دو خط انتقال را به هم متصل می کند. بسیاری از این اتصالات اجازه می دهد دو کابل در اندازه و جنس یکسان به هم متصل شوند اما نوع دیگر از انواع inline coupler وجود دارد که در آن نیاز به هم جنس بودن کابل ها نمی باشد.
  • بارل (Barrel) : برای ارتباط دهی کابل کواکسیال در شبکه های باس استفاده می شود.

 

 

  • داکت و ترانکینگ : مسیرهای ارتباطی از جنس PVC که بصورت روکار به دیوار یا زمین متصل شده و محل عبور کابل های شبکه از رک تا پریزهای شبکه می باشد. ترانک ها دارای ابعاد و سایز بزرگتری هستند و از آن ها برای عبور دسته کابل های بیشتری استفاده می شود و برای عبور کابل ها با حجم کمتر از داکت استفاده می شود. در ترانک ها می توان پریز های شبکه و برق را نیز با استفاده از ماژول های خاص بر روی آنها نصب کرد
  • کیستون (Keystone) : یا پریز شبکه در واقع نوعی کانکتور مادگی می باشد که جهت برقراری ارتباط بین کابل شبکه با سایر تجهیزات مانند سوئیچ ها، روترها، سرورها و یا کیس کامپیوتر کاربران نهایی، مورد استفاده قرار می گیرد. کیستون ها بر اساس محل نصب، رده بندی و جنس بدنه به انواع مختلف تقسیم بندی می شوند.
  • جعبه کف خواب (Floor Box) : این جعبه ها برای نصب کلید و پریز در فضاهایی با کف کاذب، داکت ها و کف های ثابتی که حفره در آن در نظر گرفته می شود، مورد استفاده قرار می گیرد. درون این جعبه ها تعدادی ماژول کلید و پریز قرار دارد. استفاده از این تجهیزات مانع از تجمع و آسیب پذیری کابل ها همچنین زیبایی محیط و پنهان ماندن کابل ها می شود. جعبه های کف خواب بر اساس ارتفاع به دو دسته با ارتفاع ثابت و با ارتفاع متغیر و بر اساس تعداد ماژول به دسته های 8 ، 10، 12، 16، 18 ماژول تقسیم بندی می شوند.

 

 

  • فیس پلیت (Face Plate) : به صفحه رویی پریز شبکه گفته می شود که کیستون بر روی آن نصب می شود و به دو دسته تک پورت و دو پورت تقسیم می شوند. فیس پلیت شیوه های نصب متفاوتی دارد و با توجه به کاربرد آن دارای عمق های متفاوت است و داخل دیوار یا روی سطح دیوار نصب می شود.
  • ابزار Striper, Crimping , Punch Down : ابزار Punch Down که به آن ابزار Krone نیز گفته می شود ابزاری کوچک برای اتصال کابل TP  به کیستون، بیرون کشیدن سیم پانچ شده و قطع کردن اضافه سیم بکار می رود. اکثر مدل ها دارای تیغه قابل تغییر و پیچ قابل تنظیم می باشند. با استفاده از Striper یا سیم لخت کن میتوان روکش پلاستیکی کابل را برداشت و کابل را آماده برای سوکت زدن کرد و با بکارگیری Crimping یا آچار شبکه، می توان سوکت تلفن و شبکه را پرس کرد. دو تیغه در سمت راست و چپ، یکی برای قطع کردن کابل و دیگری برای برداشتن روکش کابل دارد.

 

  • تستر کابل شبکه : اتصال شبکه را تست میکند و برای اطمینان از صحت عملیات سوکت زنی و کابل شبکه استفاده می شود و دارای انواع آنالوگ و دیجیتال است این ابزار توانایی سنجیدن اتصال شبکه، متراژ کابل، درصد مس بکاررفته در کابل شبکه، قطعی شبکه و …. را دارد.
  • برای دیدن کابل های شبکه در اصفهان به وب سایت ما مراجعه فرمایید.

این تجهیزات از سیستمی که کاربر قرار است از آن استفاده کند  شروع می شود، توسط بستر شبکه ادامه می یابد و در نهایت به تجهیزات سرویس دهنده ختم می شود.

انتخاب صحیح تجهیزات پسیو شبکه امری تخصصی است که می تواند کمک زیادی به عملکرد درست شبکه و هزینه های مجموعه بنماید.

شرکت آسان ارقام با افتخار آمادگی خود را جهت تامین انواع تجهیزات فعال و غیر فعال شبکه در لایه های مختلف شبکه با قیمت مناسب، کیفیت عالی و گارانتی معتبر در کوتاه ترین زمان ممکن اعلام می نماید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *