دوربین مداربسته و انواع آن

دوربین مداربسته و انواع آن

دوربین مدار بسته یا closed circuit television یک سیستم مدار بسته است که شامل لینک ارتباطی بین مانیتور و دوربین ها می باشد. در واقع سیستمی نظارتی است که از دوربین ها برای ارسال سیگنال های تصاویر ویدئویی زنده به مانیتورها  استفاده می شود همچنین می توان تصاویر زنده را برای بررسی های بعدی ذخیره نمود.

 این دوربین ها در حفاظت، نظارت و سیستم های مانیتورینگ امنیت بکار می رود و باعث جلوگیری از ارتکاب جرم و همچنین شناسایی مجرمین می شود. آخرین تحقیقات آماری در شهرهای بزرگ آمریکا و انگلستان نشان می دهد که بعد از نصب دوربین های مداربسته در پارکینگ ها 50 درصد، در فرودگاه ها 23 درصد و در سایر مراکز عمومی 7 درصد از تعداد جرایم کاسته شده است. در صنعت در مکان ها یا مراحلی از کار که شرایط خطرناک، دشوار یا حتی غیرممکن است استفاده از این دوربین ها رواج بسیار دارد. کنترل ترافیک، ارسال اطلاعات توسط GPS به رانندگان، تحت نظارت قرار دادن تصادفات، شناسایی جرایم رانندگی و امنیت در نقل و انتقال عمومی خصوصا در مکانهایی که خارج از دید هستند از دیگر کاربرد های این دوربین ها می باشند.

دوربین های مداربسته به دسته های زیر تقسیم می شوند:

 از نظر نوع سیگنال

-دوربین های آنالوگ:  از ابتدایی ترین نسل دوربین های مداربسته می باشند که برای دریافت و ارسال داده های صدا و تصویر از امواج آنالوگ و کابل دو رشته ای جداگانه  استفاده می کنند. از مزایای این دوربین ها قیمت پایین، تنوع گسترده در بازار ایران و سادگی نصب نسبت به دوربین های دیجیتال و از معایب آن کیفیت پایین تر نسبت به دوربین های دیجیتال، امکان نویزپذیری، هزینه بالای سیم کشی و ارتباط بیسیم با کیفیت پایین و ناامن می باشد. در این سیستم برای ضبط تصاویر از DVR استفاده می شود.

-دوربین های آی پی (تحت شبکه): این دوربین ها نسل جدید دوربین های مداربسته می باشند و برای ارسال داده های تصویر و صدا از امواج دیجیتال استفاده می کنند. برای ارتباط و کنترل این دوربین ها از بستر شبکه استفاده می شود. هر دوربین بعنوان یک وسیله در شبکه و توسط شناسه شبکه IP و طبق الگوهای شبکه به مرکز کنترل متصل می گردند. از مزایای این دوربین ها کیفیت بالای آن، استفاده بهینه از کابل های ارتباطی، امکان ارتباط بیسیم با امنیت و کیفیت بالا و امکان ارسال همزمان صدا و تصویر در بستر شبکه و از معایب این دوربین ها قیمت بالا و محدودیت پهنای باند می باشد. برای ضبط شبکه از NVR استفاده می شود.

-دوربین های دو منظوره: دوربین های آنالوگی هستند که پورت خروجی شبکه نیز در آنها تعبیه شده است.با کیفیت آنالوگ و تحت شبکه قابلیت ارسال و دریافت تصاویر را دارد.

از نظر ظاهر و کاربرد

-دوربین های Dome : دارای شکل گنبدی و قابل نصب بر روی سقف می باشد. علاوه بر قابلیت دید در شب میتوان آنها را به دو گروه ساده و چرخشی نیز تقسیم کرد.

-دوربین های صنعتی: این دوربین های مدار بسته برای نظارت بر محیط های صنعتی، کارخانجات، پارکینگ ها، محیط های باز و بیشتر در مکان هایی که زوم یا فوکوس مطلوب باشد بکار میروند و به دو گروه ساده و دید در شب تقسیم می شوند.

-دوربین های مینیاتوری: ابعاد این دوربین ها بسیار کوچک است و در مکان هایی که نیاز به کنترل نامحسوس دارد مورد استفاده قرار میگیرند و به دو گروه باسیم و بیسیم تقسیم بندی می شود.

-دوربین های مادون قرمز: در محیط های خارجی بدون پوشش بکار می رود که بخاطر داشتن مادون قرمز در شب محیط را روشن نموده و تصاویر در تاریکی قابل مشاهده است.

از نظر قاب و پوشش

-دوربین های ضد آب قاب بزرگ : به دوربین های مدار بسته ای اطلاق می شود که طراحی آن ها (قاب دوربین ها) بصورتی است که از نفوذ آب به آن جلوگیری کند. ممکن است خود لنز نیز ضد آب طراحی شود. این دوربین ها در فضای باز استفاده می شوند.

-دوربین های مخفی:  این دسته از دوربین های مداربسته در هر شکل و اندازه با قابلیت جاسازی در هر جای ممکن را دارد. انواع پیش ساخته آن در قاب های مختلفی مانند قاب سیستم اطفاء حریق، زنگ، ساعت دیواری، پریز برق موجود است.

-دوربین های قاب فانتزی: این مدل از دوربین ها بیشتر زمانی استفاده می شوند که بخواهیم از دوربین مداربسته در فضای داخلی ساختمان استفاده نماییم و در نظر داریم که وجود دوربین به دکوراسیون داخلی ساختمان جلوه زیبایی بدهد.

در مقالات آینده با تجهیزات نظارت تصویری، نصب و اجرای شبکه های نظارت تصویری بیشتر آشنا خواهیم شد.  برای خرید انواع تجهیزات شبکه و تجهیزات نظارت تصویری بهتر است به سراغ فروشگاه های معتبر در زمینه فروش تجهیزات شبکه اصفهان بروید . شرکت آسان ارقام در اجرای شبکه های نظارت تصویری و تامین تجهیزات شبکه های نظارت تصویری در خدمت کاربران عزیز می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *