شبکه های کامپیوتری و انواع آن

شبکه های کامپیوتری و انواع آن

شبکه های کامپیوتری به مجموعه ای از کامپیوترهای مستقل و متصل به هم گفته می شود که از طریق یک کانال ارتباطی به منظور اشتراک منابع سخت افزاری و نرم افزاری، تبادل داده، حذف محدودیت جغرافیایی در تبادل داده، کاهش هزینه ها و افزایش کارایی سیستم ها  با یکدیگر در ارتباط هستند.

خدماتی مانند دسترسی به بانک های اطلاعاتی از راه دور، پست الکترونیکی، خدمات انتقال فایل، ورود به سیستم از راه دور، گروه های خبری و رسانه های الکترونیکی، جستجوی اطلاعات، تبلیغات، تجارت الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی، سرگرمی، یافتن اشخاص مورد نظر در جهان، تلفن و دورنگار، آموزش از راه دور، کاریابی، درمان از راه دور، خرید و فروش،گفتگوی چهره به چهره از راه دور و … در شبکه ارائه می شود.

برای دیدن خدمات شبکه در اصفهان اینجا کلیک کنید.

شبکه های کامپیوتری از لحاظ گستردگی جغرافیایی به انواع

-LAN

-MAN

-WAN

-Wireless

و از نقطه نظر تکنولوژی انتقال به شبکه های Point To Point و شبکه های Broadcast دسته بندی می شوند.

شبکه های Point To Point: در این شبکه ها برای انتقال اطلاعات فقط و فقط یک کانال فیزیکی و مستقیم بین دو کامپیوتر در شبکه موجود است و زمانیکه یک بسته بخواهد از کامپیوتری به کامپیوتر دیگری برود احتمالا سر راه خود از چند کامپیوتر بینابینی عبور خواهد کرد در این قبیل شبکه ها مسیرهای متعدد بین دو کامپیوتر خاص می توان برقرار کرد که از نظر طول مسیر با یکدیگر متفاوتند و یافتن کوتاهترین مسیر یکی از مسایل مهم در اینگونه شبکه هاست.   

شبکه های Broadcast: این شبکه ها دارای یک کانال مخابراتی می باشند که بین همه کامپیوترهای شبکه به اشتراک گذاشته شده است و هر یک از کامپیوترها میتوانند بسته های کوچک مخابره کنند هر کامپیوتر به محض دریافت بسته، آدرس گیرنده را چک میکند اگر پیام برای او باشد آن را پردازش میکند در غیر اینصورت بسادگی آن را نادیده می گیرد

شبکه های محلی LAN : شبکه ای است خصوصی در ابعاد یک ساختمان که حداکثر ابعاد آن یکی دو کیلومتر است. افت سیگنال این نوع شبکه کم، نرخ خطا پایین، نرخ ارسال بالا، تاخیر انتشار بسیار پایین، مدیریت آسان، هزینه پایین نصب و راه اندازی از مزاییای این نوع شبکه می باشد. تکنولوژی انتقال اطلاعات در شبکه های LAN  به کابل متکی می باشد. توپولوژی های مختلف در شبکه LAN عبارتند از:

-Bus: تمامی ایستگاه ها از طریق یک کانال فیزیکی مشترک به یکدیگر متصل هستند. در هر لحظه فقط یکی از کامپیوترها مجاز به استفاده از خط و ارسال اطلاعات می باشد تمام ماشین های دیگر بایستی در این مدت از ارسال هر گونه اطلاعات خودداری کنند. این خودداری با استفاده از مکانیزم متمرکز یا توزیع شده می باشد.

-Ring: تمامی ایستگاه ها از طریق یک ساختار حلقوی به یکدیگر متصل هستند. هر بیت اطلاعات بصورت مستقل و بدون انتظار برای سایر بیت های بسته ای در شبکه منتشر می شود. ارتباط هر ایستگاه با ایستگاه بعدی خود بصورت یکطرفه می باشد و بسته های اطلاعاتی توسط تمام ایستگاه های بین مسیر دو ایستگاه غیر مجاور دریافت می شوند. مکانیسم های متعدد برای حل اختلاف بین کامپیوترهای متخاصم وجود دارد.

-Star: تمامی ایستگاه ها از طریق یک گره مرکزی به یکدیگر متصل هستند. گره مرکزی میتواند هاب (Hub)  و یا کامپیوتر باشد.

 

 

شبکه های شهری (MAN): شبکه ایست که یک شهر را پوشش می دهد و چندین شبکه محلی را به یکدیگر متصل می کند. شبکه های تلویزیون کابلی بهترین نمونه این نوع شبکه می باشد.

شبکه های گسترده (WAN): این نوع شبکه دارای گستره جغرافیایی بزرگ می باشد. شبکه های محلی و بین شهری به یکدیگر متصل می شوند و بخاطر استفاده از توپولوژی های مختلف در شبکه های محلی، تنوع در سخت افزار و نرم افزار ماشین های موجود در این شبکه دارای ساختار ناهمگون می باشد.

در این نوع شبکه کامپیوترهایی هستند که برنامه های کاربردی روی آنها اجرا می شود و معمولا به آنها میزبان  (Host) می گویند.  این کامپیوترها توسط زیر شبکه به یکدیگر متصل می شوند. وظیفه زیر شبکه انتقال پیام از میزبانی به میزبان دیگر می باشد. زیر شبکه از دو بخش مجزا تشکیل شده است:

خطوط انتقال: وظیفه انتقال اطلاعات  از طریق سیم مسی، فیبر نوری و امواج رادیویی را بر عهده دارد.

– تجهیزات سوئیچینگ: کامپیوترهای خاصی که ارتباط بین خطوط انتقال را فراهم می کنند زمانیکه داده ها از یک خط وارد می شوند این کامپیوتر مسیر خروجی آن را مشخص می کند به این کامپیوترها مسیریاب (Router) گفته می شود.

شبکه های وایرلس:  در مکان هایی که کابل کشی در آن مقرون به صرفه نمی باشد همچنین برای ایستگاه های متحرک می توان شبکه ایجاد کرد. نصب و راه اندازی این نوع شبکه ساده می باشد و از مزایای آن می باشد اما نرخ ارسال و دریافت پایین، نرخ خطای نسبتا بالا و امنیت اطلاعات نسبتا پایین از معایب آن می باشد.

در مقالات آینده با تجهیزات شبکه، نصب و راه اندازی شبکه های کامپیوتری کابلی، شبکه های وایرلس و وای فای بیشتر آشنا خواهیم شد.

برای خرید انواع تجهیزات شبکه بهتر است به سراغ فروشگاه های معتبر در زمینه فروش تجهیزات شبکه اصفهان بروید و از آنها بخواهید تا شما را در این زمینه یاری دهند تا انتخاب مناسبی داشته باشید. شرکت آسان ارقام با تخصص و سابقه دیرین خود در اجرای شبکه های کامپیوتری کابلی و تامین تجهیزات شبکه در خدمت کاربران عزیز می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *