اجرای هوشمند سازی مدارس

اجرای هوشمند سازی مدارس

امروزه یکی از اولویت های مدارس، هوشمندسازی کلاس های درس می باشد تا دانش آموزان و معلمان را در استفاده از فناوری اطلاعات در هر دو زمینه آموزش و یادگیری یاری رساند، هر چند تغییر در ساختار آموزش و پرورش به این تحول کمک شایانی می کند. معلمان با کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در طراحی تدریس، روش تدریس، ارائه محتوا، ارزشیابی تدریس و مهارت های بین المللی کاربری رایانه در این امر مشارکت می کنند. اطلاعات دانش آموزان و دسترسی آنها به فاوا از عوامل دیگر می باشد. در مجموع عوامل مدیریتی، انسانی، فیزیکی و دانش فنی از مهمترین فاکتورها در بهره گیری مدارس از رسانه های نوین می باشند.

در مدارس هوشمند، آموزش، یادگیری، مدیریت و کنترل بر اساس فناوری کامپیوتر و شبکه می باشد. محتوای دروس، الکترونیکی و سیستم ارزشیابی، هوشمند می باشد. معلمان با استفاده از بانک های اطلاعاتی، برنامه های نرم افزاری و تجهیزات آموزشی میتوانند اطلاعات، سطح علمی و مهارت های تدریس خود را ارتقا دهند همچنین با اولیا و همکاران خود ارتباط مؤثرتر و راحت تری برقرار نمایند در ضمن فرصت بیشتری در اختیار دارند تا به امور حرفه ای خود رسیدگی کنند. دانش آموزان از نرم افزار ها و درس افزارهای متعددی جهت یادگیری خلاق استفاده می کنند. ارزشیابی بصورت مستمر انجام می پذیرد، این امر حتی بصورت آنلاین نیز امکان پذیر می باشد. والدین از حضور و غیاب فرزندشان با یک پیامک و از وضعیت  تحصیلیش در پایان ساعات کلاسی با یک ایمیل می توانند آگاه شوند. بصورت کلی تعاملات بیشتر و راحت تر بین اولیاء، مربیان و دانش آموزان کمک به پیشرفت دانش آموز و افزایش کیفیت آموزش می کند.

هوشمندسازی مدارس منجر به رشد همه جانبه دانش آموزان، ارتقاء قابلیت ها و توانایی های فردی، تربیت افرادی متفکر و آشنا به فن آوری، ارتقاء مشارکت اولیاء، مربیان و دانش آموزان، گستردگی امکانات، جلوگیری از هدر رفت انرژی و صرفه جویی اقتصادی با مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی مانند مدیریت مصارف انرژی، کنترل نور، دما، نشت آب، اعلام و اطفاء حریق، زنگ هوشمند و ورود و خروج دانش آموزان و کارکنان مدارس می شود.

درهوشمند سازی یک کلاس درس از تجهیزات زیر استفاده می شود:

  • تجهیزات سخت افزاری و شبکه: تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه، کامپیوتر به تعداد مورد نیاز، پرینتر، اسکنر، پهنای باند متناسب برای شبکه WAN، تجهیزات تامین برق اضطراری (UPS)
  • تین کلاینت و زیروکلاینت: بهتر است در کلاس های درس، لپ تاپ یا PC بخاطر تعمیرات و نگهداری با هزینه بالا استفاده نشود. زیروکلاینت ها مقرون به صرفه و کاربردی می باشند.
  • نرم افزارها: وب سایت، نرم افزارهای آموزشی مالتی میدیا، نرم افزارساخت محتوای درسی، نرم افزارهای پایه و کاربردی، نرم افزار اتوماسیون اداری
  • تجهیزات سمعی-بصری (کمک آموزشی) شامل :
  • کیت هوشمند: امکان نمایش و کنترل اطلاعات بر روی هر سطحی را فراهم میکند. در ابتدا کیت هوشمند روی پروژکتور، نصب و به کامپیوتر وصل می شود. با نصب نرم افزار مربوطه، می توان تصویر را بر روی هر سطحی مشاهده و تصویر را هوشمند یا لمسی نمود. یک دیود در نوک قلم قرار گرفته که موقعیت قلم را به سنسور دستگاه اعلام می کند و این امکان را فراهم میکند تا از فاصله ای دورتر از پرده نمایش بر روی آن نوشت. برای نصب کیت هوشمند، محل نصب پایه کیت به سقف را مشخص  می کنیم که این پایه روبروی گوشه بالایی راست یا چپ تصویر با فاصله معینی قرار میگیرد این فاصله با بزرگتر شدن تصویر، بیشتر می شود. از مزایای کیت هوشمند، عدم دسترسی دانش آموزان به آن، امکان آسیب دیدگی بسیار پایین، قیمت پایین تر ، زمان تنظیم و فعالسازی در زمان بسیار کوتاه (در عرض چند دقیقه) می باشد.
  • برد هوشمند: در واقع یک صفحه کامپیوتری با ابعاد بزرگ است که با استفاده از یک ویدئو پروژکتور، تصویر کامپیوتر بر روی برد هوشمند منعکس می شود. انواع برد هوشمند عبارتند از برد هوشمند مدارس، برد هوشمند الکترو مغناطیسی، برد هوشمند الکترونیکی یا لمسی، برد هوشمند سرامیکی یا ضد خش
  • دیتا پروژکتور: این دستگاه از طریق ورودی هایش اطلاعات، تصاویر و ویدئو را دریافت و پردازش میکند و سپس با بزرگنمایی بر روی سطح مورد نظر نمایش می دهد. در انتخاب دیتا پروژکتور به تکنولوژی های LCD، DLP، رزولوشن، شدت روشنایی، کنتراست، بزرگنمایی، طول عمر لامپ، کنترل راه دور، وزن، تعداد و نوع خروجی ها باید توجه کرد.
  • پرده نمایش: تصاویر دیتا پروژکتور بر روی هر سطح صاف و روشنی قابل نمایش می باشد ولی بهترین سطح برای نمایش تصاویر، پرده نمایش می باشد تا بدون انعکاس نور، تصاویر را با کیفیت بالاتر نمایش دهد. پرده نمایش دارای انواع دستی، برقی، پایه دار، دیواری سقفی، قابل حمل رومیزی، بک پروجکشن و فلور اسکرین می باشد.
  • نرم افزارهای آموزش هوشمند: در حال حاضر، نرم افزارهای متعددی در این زمینه موجود می باشد که علاوه بر وب سایت دارای پنل های اختصاصی برای کارشناسان (حضور و غیاب، انجام مکانیزم امور اجرایی مدرسه، امور ثبت نام، کلاس بندی و …)، معلمان (انجام مکانیزه امور آموزشی، برگزاری آزمون آنلاین، تکلیف الکترونیکی، درسنامه الکترونیکی و …)، دانش آموزان (تکلیف الکترونیکی، مشاهده لحظه ای نمره، آزمون های آنلاین، کلاس های فوق برنامه و …) و والدین (ارتباط دوسویه والدین و مدرسه، مشارکت در نظرسنجی، مشاهده نمرات دانش آموز، مشاهده جلسات انجمن اولیا، …) می باشد. بصورت کلی این نرم افزارها شامل زیر سیستم های مدیریتی، مالی، آموزشی و ارتباطی است که تقریبا به تمامی جنبه های فرآیند هوشمندسازی توجه می نماید و سامانه ای کاربردی، منسجم و توانمند را در اختیار مسئولین و کاربران قرار می دهد.

هوشمندسازی مدارس عموما در سه مرحله هوشمند سازی کلاس های درس، کارگاه کامپیوتر و سیستم های کل مدرسه انجام می شود.

تجهیزات هوشمند سازی مدارس دارای ظاهر، کیفیت و دامنه قیمت متنوعی می باشند. بهتر است قبل از هر گونه اقدامی نیازهای مجموعه خود را بررسی بفرمایید و سپس با کارشناسان مجرب مشورت نمایید تا با انتخابی صحیح، سیستمی هوشمند با عملکرد بالا و مقرون به صرفه داشته باشید.

شرکت آسان ارقام، آمادگی خود را جهت مشاوره، تامین انواع تجهیزات و اجرای آن با قیمتی مناسب، کیفیتی عالی و گارانتی معتبر در کوتاه ترین زمان ممکن اعلام می نماید. نمونه هایی از پروژه های اجرایی را در سایت شرکت آسان ارقام می توانید مشاهده بفرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *